יום שלישי, 28 ביוני 2016

סקס אחר: מבחר מאמרים בלימודים להט"ביים וקוויריים ישראליים

גילי בסון, אומנית ובעלת טור אישי באתר וודג’: הפנים של הקהילה

הוצאת רסלינג
אייל גרוס, עמליה זיו ורז יוסף (עורכים), סקס אחר: מבחר מאמרים בלימודים להט"ביים וקוויריים ישראליים, הוצאת רסלינג הסדרה למגדר, תל-אביב 2016, 663 עמודים 

הספר עב הכרס המונח לפנינו הוא ספר חלוצי שפותח צוהר לחוויית החיים הלהט״בית המקומית (להט״ב = לסביות, הומואים, טרנסג׳נדרים וביסקסואלים) והשלכותיה התרבותיות, הסוציולוגיות, האתיות, הפוליטיות והמשפטיות. זוהי אסופת מאמרים שנערכה על ידי פרופ' אייל גרוס מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, ד"ר עמליה זיו מהתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' רז יוסף מלימודי קולנוע באוניברסיטת תל-אביב. האסופה מתחלקת לחמישה שערים:

שער ראשון: מיניות ולאומיות (מיכאל גלוזמן, רז יוסף, דני קפלן, רותי קדיש ואייל גרוס). 
שער שני: תולדות המיניות (דניאל בויארין, עפר אלוני, יובל יונאי ודורי ספיבק).
שער שלישי: אקטיביזם קווירי בשנות האלפיים (עמליה זיו ורועי וגנר).
שער רביעי: הבניה ומשטור של הזמן והמרחב בשרות הנורמטיביות המינית והמגדרית (דפנה הירש ומירב אמיר). 
שער חמישי: זהות וייצוג: הצורך של הקהילה להתמודד עם העדר ייצוג תקשורתי או עם ייצוגים סטריאוטיפיים (עמית קמה, יעל משעלי, עדי קונצמן, ועידו ה' קטרי).

נהנתי מאד לקרוא את האופן בו מוצגת בספר הנשיות ואיך התפתחה דמות הגבר ההומוסקסואל בחברה הישראלית עד לדמויות המוכרות לכולנו מהמדיה. הספר חוקר את הסיבות לכך ומנתח את תפיסות לגבי נטיה מינית ומגדרית הרווחות בחברה ישראלית. הכותבים עוסקים גם בפוליטיקה הפנימית של הקהילה ומגלים מי מושך בחוטים, מי לוחץ על פרסום, על אופי הפרסום ואיך נוצרת מהפיכה.
כמי שנמנית על חלק מהקהילה ומשתייכת לאות ט', כלומר טרנסקסואלית, קראתי את הספר בעין בוחנת במיוחד. בתחילה לכדה את עיני הכותרת שהבטיחה ׳סקס׳ ועוד ׳אחר׳…  כמי שחווה זאת ואף כותבת על כך מדי שבוע בבלוג אישי חיפשתי במאמרים משהו שיוכל לחדש לי, שיוכל להאיר לי ואולי גם לאחרים שמתעניינים במיניות השונה, במשיכה מינית בכלל ובמשמעותה ובהשלכותיה על ההיבט המגדרי: מה עושה זכר לגבר? מה עושה נקבה לאישה? ומה זה מין שלישי? 
הספר אינו עוסק כל כך בשאלות הללו. הוא מציג בעיקר התפתחות מעניינת של דמות הגבר ההומוסקסואל בחברה דרך המדיה הספרותית והטלוויזיונית. הוא מציג קווים לדמות הגבר ההומוסקסואל ומישיר מבט למי שמצליח לצלוח את כמות המילים הגבוהות ואורכם של המאמרים, ומציג בפניו שאלות רבות בדבר מיניות, הבושה שבמיניות והגאוה שביציאה מהארון. הספר מצביע על כך שנשיות והומוסקסואליות נתפסות כחולשה ועל כן החברה מוקיעה אותן. הספר קורא תגר על התפיסה הרווחת הזאת. 
הספר והמאמרים שבו חוטאים בהתייחסותם הדלה לחלקן של הלסביות במהפכה החברתית, והחלק העוסק בטרנסג'דרים הוא האחרון והקצר ביותר בספר, על אף העובדה שאנחנו אלו שחוללו את המהפכה הגדולה בזכותה הם דנים על האחר. 
הספר מרתק ומומלץ למי שרוצה לצלול ולהבין דבר או שניים על החברה, על שאלות קיומיות של גברי ונשי ועד כמה שזה חשוב. אני מלאת תקווה באופן אישי שהספר ייקרא דווקא על מי שאינו נמנה על הקהילה כדי שיבינו כמה הקהילה הזו חשובה ומהותית לחופש האדם באשר הוא. הספר מומלץ גם למי שכן משתייך לקהילה, שכן גם עלינו להתבונן לעיתים פנימה כדי לוודא שהחברה בה גדלנו לא הנחילה לנו תפיסות שגויות לגבי המהות שלנו וכדי להבטיח שאנו לא חוטאים בשל כך בשנאה עצמית על היותנו מי שאנחנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה