יום שבת, 25 ביוני 2016

מה אומרים הציורים הגדולים

עבי קלדרון, מורה מחנך ויוצר


על: 
Rose-Marie and Rainer Hagen, What Great Paintings Say: Old Masters in Detail (Examining Paintings),  Taschen, Los Angeles, 2000, 500 pages

אחד הוויכוחים הפילוסופיים שנמשך ללא קץ הוא, האם כדי ליהנות מיצירת אמנות יש להכיר את הרקע ההיסטורי והפירושים השונים שניתנו ליצירה, או שיש לבוא אל היצירה ללא שום רקע וידע (יש הקוראים לכך "קריאה יחפה").  לדעתי האפשרות הראשונה עדיפה, משום שבמודע או שלא במודע, אין לנו יכולת אמיתית לראות את היצירה ללא המטען של ידע ודעות קדומות שכל אחד מאתנו סוחב על גבו. 

יצירת אמנות היא הדבר הגמיש ביותר בעולם, ונתונה לאין ספור פירושים, וכשם שאין שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד, כך גם אין שני מתבוננים ביצירת אמנות רואים את אותו דבר. ואפילו הצופה עצמו רואה את אותה יצירה בצורה שונה בתקופות שונות בחייו. כדברי הרקליטוס "אינך יכול להיכנס לאותו נהר פעמים" משום שהנהר משתנה ואתה משתנה.
כמה פעמים אנו משוטטים במוזיאון ומחמיצים את הדברים החשובים באמת, משום שלא עשינו "שעורי בית", ואיננו יודעים דבר על הצייר ותקופתו?
כדי למלא חלל זה כדאי לקרא את הספר  What Great Paintings Say.  
הספר מציע בלשון ברורה וחדה הסברים מפורטים על הרקע ההיסטורי והתרבותי של ציורים חשובים ומעניינים של תרבות המערב.
אלוהים כידוע נמצא בפרטים הקטנים, [1] והמחברים מפנים זרקור לעבר חלקים שונים של התמונה, בוחנים אותה תחת זכוכית מגדלת, ומגלים רבדים נסתרים שעוסקים בדעות, זרמים, אופנות ורכילויות של התקופה שבה נוצרה התמונה.  [2] כך מתגלים עולמות נשכחים, והדמויות בציור הופכות לבשר ודם מול עינינו. לבסוף הם מחברים את החלקים השונים ומתגלה פאזל ענק מרהיב ביופיו וססגוניותו.
הוצאת Taschen כהרגלה איננה מוכנה להתפשר על איכות הצבע, הנייר וההדפסה, והתוצאה היא שאנו רואים את התמונות כמעט כאלו בקרנו במוזיאון.
החיסרון היחיד של הספר הוא שחסר ניתוח אמנותי של התמונות, אולם הניתוח ההיסטורי והחברתי המעמיק והמעניין מחפה על כך. הספר מומלץ מאד! 
ניתן לקרא את הספר באתר הספרים של גוגלאולם איכות התמונות באתר איננה משתווה לאיכותן בספר, ואיכות התמונות בספר איננה משתווה לאיכותן במקור, שגם היא איננה משתווה לאיכות האובייקט המצויר.  

הערות
[1]  ואם אינך מאמין באלוהים, השטן נמצא בפרטים הקטנים...
[2]  שאלו פעם את הצייר רפי לביא מה מסתתר מאחורי הציור שלך? ותשובתו הייתה: מסמר וקיר... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה