יום רביעי, 11 בנובמבר 2020

מתחם מבוצר מתקופת הברזל ואבן שעליה חרותות דמויות בעלות קרניים נחשפו בגולן

האבן החרותה שנחשפה בחפירה. צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות


מתחם מבוצר (מצודה?) מתקופת הברזל (מאות 10-11 לפסה"נ) התגלה בחפירות של רשות העתיקות ביישוב חיספין שבגולן. ייתכן שהמצודה נבנתה על ידי ממלכת גשור לצורך שליטה אזורית. 

האסטלה הפולחנית מבית ציידה, שנמצאה בחפירות משלחת אונ' נברסקה.

צילום: יבגני אוסטרובסקי, רשות העתיקות


לדברי מנהלי החפירה, ברק צין ואנו ברון מרשות העתיקות, המתחם נבנה במיקום אסטרטגי: הוא עומד בראש "כיפה" קטנה על גדת נחל אל על, וצופה אל המרחב הקרוב, כאשר בסמוך למיקום המצודה ניתן היה לחצות את הנחל מצד לצד, ללא צורך בחציית הערוץ העמוק. המצודה נבנתה מאבנים גדולות ('בולדרים'), רוחב קירותיה כמטר וחצי, והיא הקיפה את הכיפה הטבעית. בחפירה נתגלתה אבן גדולה, שעליה חרות עיטור, בו מופיעות באופן סכמטי שתי דמויות בעלות 'קרניים' הפורשות ידיים. יתכן שלידן מונח חפץ נוסף. 
ממצא דומה נחשף בשנת 2019 על אסטלה (מצבה) ממלכתית-פולחנית בבית ציידה אשר בפארק הירדן צפונית לכנרת, במשלחת הארכיאולוגית של בית ציידה בניהולו של הארכיאולוג ד"ר רמי ערב מאוניברסיטת נברסקה. האסטלה נמצאה ליד שער, ובסמוך לבמת אבן, ועליה תיאור דמות בעלת 'קרניים' עם ידיים פרושות הצידה. דמות זו, זוהתה ע"י החוקר כפולחן לאל הירח. האבן מחיספין הונחה בסמוך לפתח, ועל מדף, אך עליה גולפו - לא דמות אחת, אלא שתיים. ייתכן שאדם שראה את האבן הפולחנית בבית ציידה, החליט ליצור דגם מקומי, המחקה את האבן הממלכתית.
העיר המבוצרת שבתל בית ציידה הייתה, להערכת חוקרים, בירתה של ממלכת 'גשור' הארמית, ששלטה במרכז ובדרום הגולן לפני כ-3,000 שנה. מסופר במקרא שממלכה זו, ניהלה קשרים דיפלומטיים ומשפחתיים עם בית דוד. אבשלום, בנו של דוד, היה ׳בֶּן־מַעֲכָה בַּת־תַּלְמַי מֶלֶךְ גְּשׁוּר׳ (שמ״ב ג, ג), ולשם הוא ברח אחרי רצח אמנון ׳וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ גְּשׁוּר וַיְהִי־שָׁם שָׁלֹשׁ שָׁנִים׳ (שמ״ב יג, לח).
עריה של ממלכת גשור מוכרות לאורך הכנרת, ובהן תל עין גב, תל הדר ותל סורג, אבל בגולן עצמו ידועים מעט מאוד אתרים, שגודלם קטן, מתקופת ממלכת בית דוד . המתחם המבוצר הייחודי, מעורר מחדש את מחקר הגולן בתקופת הברזל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה