יום שישי, 20 ביוני 2025

אל הקוראת - ספרה של חן אדלסבורג

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

הוצאת מאגנס

חן אדלסבורג, אל הקוראת: נמענוּת ומגדר בספרות העברית, הוצאת מאגנס, ירושלים תשפ״ה - 2024, 357 עמודים

המחברת מציינת בתחילת הספר את העובדה שהעברית היא לשון מחוייבת מגדר. כל פנייה בה נעשית לזכר או לנקבה. אין בה אפשרות לפניה כללית כמו you באנגלית. כדי לפנות על נמענים העברית מחייבת את הכותבים להכריע בנוגע למגדר שלהם, ויש לכך השפעה על האופן שבו קוראים את דבריהם. בעברית כידוע לשון הפנייה ברגיל היא בלשון זכר. והקריאות בטקסט מניחות במוצהר או במרומז קורא גברי. ההתקוממות נגד תופעה לשונית-תרבותית זו הולידה את שם הספר ׳אל הקוראת׳. 

למגדור בקריאת טקסטים יש השפעות עמוקות ביותר. בתהליך הקריאה הקוראים משתמשים בסכמות מוכרות של יחסים (למשל, יחסים בין בעל לאשה, בין אם לתינוק וכו׳) כדי להבין את אופן הנמענות הממוגדר שהטקסט דורש. גברים מכוונים על ידי התרבות להזדהות עם הגיבור של הסיפור, ונשים מוכוונות בתרבות המערבית להזדהות עם העמדה הפסיבית של האזנה לסיפור של הגיבור. הספר שלפנינו מציע תפיסה נרטולוגית חדשה למושג ׳קריאה נשית׳, המתמקדת בהזדהות עם עמדת הנמענות של הטקסט. הוא שואף להראות כיצד הקריאה ממשטרת וממגדרת את הקוראים, ואת ההטיות המגדריות שעליהן מבוסס האופן שבו אנו מבינים כיצד פועלים נרטיבים.  

מחקרים הוכיחו, כותבת המחברת, שהפנייה בלשון זכר פוגמת בהישגים של נשים ושהיא כלי דכאני הסוגר בפניהן אפשרויות תעסוקה ומסלולי חיים.  

הספר בוחן כיצד הטקסט הספרותי ׳ממגדר׳ את קוראיו. הוא טוען שהפרוזה הישראלית שנכתבה בעיקר בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים השתחררה מהשאיפה לפנות אל קהל קוראים כללי-גברי והחלה לייצר לעצמה קהל חדש ומגוון יותר. קהל זה נבנה באמצעות פנייה ישירה של הטקסטים הספרותיים עצמם אל הקוראות והקוראים שלהם. הטענה מודגמת באמצעות עיון ביצירות של אורלי קסטל-בלום, יואל הופמן, לאה איני, יובל שמעוני ואידה צורית. הנמענוּת הפנימית ביצירות נהפכה לעמדה ניתנת לאיוש ופתחה פתח לאפשרויות חדשות של הזדהות עם הטקסט. 
לספר יש שישה פרקים העטופים בפתח דבר: ׳על מגדור עמדת הקריאה׳, וחתימה: ׳אל הקוראת מחשבה אוטופית׳. כל אחד מפרקי הספר עוסק ביצירה של סופר/ת ומעוצב כמונוגרפיה הנעה סביב התפתחות היחסים בין מוען לנמען לאורך שנות כתיבתם. לכן בכל פרק ישנה קריאה של כמה יצירות של אותו מחבר שנכתבו בתקופות שונות של התפתחותו הפואטית. 

ד״ר חן אדלסבורג, היא מרצה בכירה בחוג לספרות והתכנית ללימודי נשים ומגדר, בית הספר לתרבות, אוניברסיטת תל אביב




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך. היא תפורסם אחרי אישורה.