יום שלישי, 19 בנובמבר 2013

"והנה לא הֻגד-לי החצי" - דברי מלכת שבא (מל"א י 7). מקאמה

 ד"ר שלמה בכר
מלכת שבא בדרך לירושלים. ציור אתיופי.
                                                                                
ומלכת שבא שומעת את שמע שלמה,// שהוא בן נאמן לאביו ואמו// ורודף נשים גם בזכות עצמו.// 
וכמלכה שהעדיפה שבא נע על שבא נח// היא יצאה ממזרח// למחוזות התנ"ך// לבחון אם המלך שלמה המהולל// אכן, מבין בשירה, במשל וממשל.// והיא מגיעה לארץ, רכובה על גמל.// והמלך מקבלה בכבוד מְלָכות בארמון// בתקווה להכניס גם אותה להרמון.// אבל האורחת שלנו היא אישה הגונה//  שרק באה  להשתלם במדע  המדינה.//

והיא מתרשמת ממושב עבדיו// וממעמד משרתיו,// ומהמערכת הארגונית, שבה מחויב// חודש בשנה כל ניצב וניצב// לפרנס את  המלך ואת אלף נשותיו// ושבזכותם היא אוכלת ברבורים אבוסים// שנקנו בכספי משלם המסים.// וכמצופה, היא מתפעלת// מגולת הכותרת:// הלא הוא המקדש, בניין רב תפארת.// ודובר הממלכה מראה לה עד כמה המדינה משגשגת// ושהסטטיסטיקה מצביעה על צמיחה כה מופלגת.// ואומר: "נכתוב בתנ "ך שהמלכה מתמוגגת ".// וכשהמלכה יוצאת לסיור מודרך בירושלים// היא נחשפת למרכז, אבל  מנגד גם  חושפת שוליים.// 
ומאחר שמלכת שבא, היא לא מלכת שווא// ויודעת שחצי אמת גם הוא סוג של כזב.// היא  נושאת  עיניה אל הצד המנוגד לה,// ומגלה שיש חצי, שעד עכשיו לא הוגד לה:// שבשיחות סלון תחת הגפן והתאנה// התמונה נראית פחות מרנינה.// שהממלכה מקטון עד גדול 'מקטרת'// על פער בהכנסות בין התחתית לצמרת// ושמעטים מדי נהנים מן הגודש// ורוב העם, בקושי גומרים את החודש.// ושעל הביקור במשרד האוצר העיב// המידע, שכנראה יש גרעון בתקציב.// כי שלמה, שבנה לאלוהיו בית זְבול,// בו השקיע את מרבית הכנסות היבול// נאלץ לוותר על עשרים עיר בכבול// לטובת העיר צור, שמעבר לגבול.// ... עד שהפרק הבא ב'ספר מלכים'// כבר לא מלא כקודמיו באותם השבחים.// 
ובעת שנשף פרידה למלכת שבא נערך//  מעביר השב"כ למלך מסמך,// שירבעם בן נבט זומם מהפך.// 
אך למלכת המדבר, כשפנתה לארצה// לא הייתה פעולת מודיעין נחוצה.// גם לא צורך לקרוא הכתוב בתזכיר// כי הכתובת הייתה רשומה על הקיר.//


מתוך: ש' בכר, תמיד עכשווי, מקאמות מקראיות. הוצאת גוונים תל-אביב, תשס"ז, עמ' 21. מתפרסם באישור המחבר. ראו גם ויקיטקסט

עוד מקאמות מפרי רוחו של ד"ר שלמה בכר:
קוטרים
האטד וכבשת הרש
וראו גם מאמרו:
הנאמנות כמפתח להבנת מגילת רות
           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתך תפורסם אחרי אישורה. סבלנות, ותודה על התגובה.