יום שני, 11 ביוני 2018

השקת טיילת החומה הצלבנית בגן הלאומי קיסריה

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית



מכירים את זה? קול גלי הים המתנפצים על החוף, ריח המלוח, הכחול הכחול הזה הממלא את האופק מקצה עד קצה. הים הנושק ליבשה ומחלחל עליכם פנימה... 
חוף קיסריה
ואתם במנהרת הזמן.


השוק הצלבני תוסס. בעלי מלאכה עסוקים במלאכתם. הנפח, הקדרית ועוד הרבה. וליצן וירטואוז מחלל בשני חלילים, ושמפניה בכוסות גבוהות עם דובדבן ענק. שמפניה??? מה כתוב שם על התווית של הבקבוק? Champagne Baron De Rothschild דה-רוטישלד? רגע רגע, לאן הגעתם במנהרת הזמן? הצג מראה - עשרה ביוני 2018, ואנחנו בטקס השקת טיילת החומה הצלבנית בגן הלאומי קיסריה בהשתתפותה של הברונית אריאן דה-רוטשילד, יו״ר קרן אדמונד דה-רוטשילד. כן, כן, היפיפיה הבלונדינית הזאת היא הבנקאית והפילנתרופית המהוללת, אשתו של הברון בנז'אמן דה-רוטשילד.

על חומותיך קיסריה הפקדתי שומרים
הטיילת, הממצאים הארכאולוגיים, הביצורים, המגדלים, השוק הצלבני, כל אלה יהיו פתוחים לציבור כחלק מהשקעה של כ-150 מיליון ש״ח של קרן אדמונד דה-רוטשילד בביצוע החברה לפיתוח קיסריה ובשיתוף עם רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים. וזו רק ההתחלה, הבטיחה הברונית לפני שגזרה את הסרט האדום לטיילת החומות של קיסריה כשמצלמות הטלוויזיה והמראיינים נדחקים סביבה. ועוד אמרה, שירחיבו את הפרוייקט לצפון ולדרום שהטיילת אינה רק אטרקציה תיירותית אלא גורם בעל השפעה חברתית וכלכלית על קיסריה, אור עקיבא וג׳אסר אל זרקא. המחקר הארכאולוגי באתר רק יתרחב, ׳יתעמק׳ יותר נכון, והאתר יהיה (בעצם הוא כבר) צירוף של טבע ועתיקות, פנינת התיירות היפה ביותר באגן הים התיכון. אנשים יוכלו לטייל וללמוד. נקודת חן נוספת בישראל המוכרת שנסענו בנופיה לארוע במיניבוס העיתונאים של רשות העתיקות.

בעלי מלאכה בשוק הביזנטי

ומי עוד היו בארוע ונשאו דברים? סגן יו״ר קרן אדמונד דה רוטשילד, מה גיא סברסקי, מנכ״ל החברה לפיתוח קיסריה והחברה לנכסי קיסריה, מר מיכאל כרסנטי, מנכ״ל רשות הטבע והגנים מר שאול גולדשטיין. אנשים רבים עמדו במרפסת הצפופה והנרגשת על החומות, באותה שעת ליל קסומה, לאור אש הנרות הענקיים. ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות רואה כאן חזון של החזרת קיסריה לימיה הגדולים כעיר תוססת. הפרוייקט מנגיש לציבור מתחם נוסף שטרם היה פתוח בפניו.


על ההזמנה לארוע היה ציטוט מדבריו של המלך לואי התשיעי משנת 1251: ׳ברצוני שתדע כי אנו שוהים במחנה ליד קיסריה, בחסד האל, יחד עם צבא של נוצרים עובדים לטובת קידום החומות המקיפות את העיר. משנסתיימה הבנייה ההכרחית אנו עובדים ללא הפסקה על החומות עצמן ועל החפיר׳ . לואי התשיעי בעצמו לקח חלק בעבודות הביצורים. הם, החומות, החפיר והשוק הצלבני נבנו בימיו.


שימור ושחזור מערך הביצורים בוצע על ידי רשות העתיקות, תוך שמירה על ערכי המקום והחוויה האותנטית הייחודית.
המסלול בטיילת החומות מתחיל בסמוך לשער דרום העיר הצלבנית ממנו ממשיכים למגדל תצפית המשקיף אל "רובע השעשועים" הרומי העתיק במלוא הדרו הכולל את: התיאטרון, ההיפודרום, בית המרחץ וארמון השונית. ממנו לאורך רום החומה ולצידה יכולים המבקרים ללמוד ולהכיר מקרוב את מערכת הביצורים האופיינית לתקופה עד הגיעם לאזור השוק הצלבני שהיה ממוקם בסמוך לרחוב מקורה. בשוק ניתן לראות ולהריח חלק מהסחורות שהציגו הסוחרים במקום: דברי מזון, מלאכות יד ואביזרים אקזוטיים שהצלבנים האירופים נחשפו עליהם לראשונה עם הגיעם רכובים על גבי סוסים אל לב העיר הצלבנית כשבאמתחותיהם מטבעות זהב, אשר חלקן התגלה בחפירות ארכיאולוגיות באתר.
בקומה השנייה של הרובע, ניתן להתרשם מדירות מגורים שבנו הצלבנים, מעוטרות רצפות פסיפס ולוחות שיש.
ובלי ביבליוגרפיה אי אפשר
האתר ששכבות שכבות של היסטוריה נערמו עליו, נחפר ונחקר ביסודיות, ובמקום נחשפות עוד ועוד תגליות ארכאולוגיות מרגשות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה