יום שלישי, 12 ביוני 2018

האמת על השקרים שלנו לפי דן אריאלי

חגי קמרט, סופר ומשורר

הוצאת דביר
על דן אריאלי, האמת על באמת, מאנגלית: מיכאל ברגר, הוצאת דביר 2013, 312 עמודים
Dan Arieli, The Honest Truth About Dishonesty: How We Lie to Everyone---Especially Ourselves, 2012

ישנן תופעות בחיי אדם שאין נוהגים לשיח בהן. הן בבחינת טאבו. תופעה כזאת היא השקר: השקר לסביבה והשקר העצמי. מי מאתנו ירצה להצביע על עצמו ולומר שיקרתי לעצמי, לרעי או לסביבה? בדרך כלל אנשים "מתחסדים" בפני עצמם ובפני החברה. הם נוטים לדבר בחופשיות על האחר, אך אני!? מה פתאום? אני  ישר שבישרים. אין מצב שאשקר ולא זכורים לי מקרים ששיקרתי או רימיתי מישהו.

דן אריאלי פרופסור לכלכלה התנהגותית, שספרו ״לא רציונלי ולא במקרה - הכוחות הסמויים שמעצבים את ההחלטות שלנו" (2008) היה לרב-מכר עולמי, פותח בפנינו אשנב אל הנושא הכי פחות מדובר בחברה שלנו - נושא השקר והרמאות בספרו "האמת על באמת”, שאף הוא הפך קל מהרה לרב-מכר עולמי. 
בצורה מרתקת, בהירה, עם דוגמאות הכוללות  מדגמים שונים וסטטיסטיקות שונות, מציב אריאלי בפנינו תמונות המראות את פרצופנו האמתי: איך אנו מרמים את כולם וגם את עצמנו.
הספר מפתח בהדרגה את נושא השקר והרמאות לפי נושאים: 
מהפתיחה מה כל כך מעניין ברמאות, דרך מבחנים שונים על מדגמי אוכלוסייה שונים, דרך עיגול פינות, רמאות קולקטיבית, רמאות אישית, עצמית, השפעת מותגים או סמלים ככלים מזרזים (קטליזטורים) לרמאות. ועד לניסיון לעצור את האדם מלרמות.
 דן אריאלי פותח את ספרו בהקדמה שבה הוא  מצטט מדבריו של גראוצ'ו מרקס:
"יש דרך אחת לגלות אם אדם הוא הגון  - לשאול אותו. אם הוא עונה ׳כן׳ סימן שהוא רמאי".
והאמת, אם נהיה כנים כלפי עצמנו, נסכים ונודה שהשקר והרמאות הם חלק הקיים בטבעו של האדם. משמעות הדבר היא, שכולנו איך שהוא, במתכוון או שלא במתכוון, מגזימים לפה או לשם ומשקרים מסיבות שונות גם לחברה וגם לעצמנו.
מהן הסיבות לרמאות? אריאלי בוחן את השקרים, המניע שלהם וסיבותיהם במגזרים שונים ובתחומים שונים כמו בכלכלה רציונלית, במשחקים, בפוליטיקה, בלימודים ועוד. הוא טוען שלא תמיד השקר הוא רע כמו שהוא נשמע, לפעמים אפילו לא רע לשקר ויש בשקר משום יתרון. למשל, שקרים "לבנים" שיכולים להשקיט במעט את רוחו של האדם החולה אשר קיצו קרוב, ואי אמירת האמת נוטעת בו תקווה. ואם התקווה מחזקת אותו או נוטעת בו איכות חיים טובה יותר בימיו האחרונים - דיינו. הוא כותב: "לפעמים שקרים לבנים הם רק מוסכמה חברתית לעידון האמת, אבל לפעמים הם יכולים לחולל נסים ולעזור לאנשים להתגבר על נסיבות קשות מאוד, כפי שגיליתי על בשרי בבית החולם שיבא” (עמ׳ 163). הוא מספר על כוויות בדרגה שלישית שהוא סבל מהן בכל הגוף -  70%. ספק אם אפשר להירפא מהן אך כאשר אמרו לו ש״יהיה בסדר” ויש ריפוי, חיזקו בכך את רוחו ואת המוטיבציה שלו להירפא. לכן הוא רואה בשקר לבן זה מעשה חסד.
היפה בספר הזה הוא, שהקורא יכול לשתף את עצמו בכמה ניסויים ולראות בעצמו עד כמה הוא נוטה להגזים או לרמות. המבחנים המתוארים  בפני הקורא מוסברים היטב. בכמה פרקים מובאים לוחות לנבחן שהקורא יכול להתבונן בהם ולבחון את עצמו.
הספר כתוב בלא מעט הומור והנושאים מעניינים וסוחפים. הייחודיות שבספר הגות זה, מושכת את העין ואת החשיבה העצמית של הקורא.
האמינות של מסקנות אריאלי גבוהה, שכן הן מבוססות על יציאה לשטח עם צוות חוקרים ועריכת ניסויים מדגמיים מקוריים המעלים תמונה די אובייקטיבית על מניעיו של האדם לשקר. והסיבות לעיתים מפתיעות. 
מומלץ לקראו כספר הגות.

* חגי קמרט הוא סופר ומשורר שכתב רומנים, סיפורים ושירים למבוגרים ולילדים, מאמרים וספרי עיון ופירוש. פירסם לאחרונה את הרומן המקראי ׳אהבת דינה׳ (2018). 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה