יום רביעי, 15 ביוני 2016

פלוטרכוס, חיי אישים: ליקורגוס ונומה

פרופ׳ דבורה גילולה, האוניברסיטה העברית

על: פלוטרכוס: חיי אישים: ליקורגוס ונומה, תרגמה מיוונית והוסיפה מבוא ופירושים דבורה גילולה, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, ירושלים 2016, 106 עמודים

הוצאת מאגנס
עיצוב עטיפה: משה גילולה
פלוטרכוס היה סופר פורה ואהוד מאוד וזכה לקהל קוראים גדול במהלך הדורות. מכלל יצירותיו נשאו חן בעיקר הביוגרפיות הכפולות של אישים יוונים ורומים, שבהן הוא בוחן חיי איש יוון לצד חיי איש רומא ומשווה ביניהם, לעברית תורגמו הביוגרפיות בהפרדה, יש כרך של אנשי רומי וכרך של אנשי יוון. אני בחרתי לכבד את הרעיון המקורי של פלוטרכוס ותרגמתי "זוג" ביוגרפיות, כפי שפלוטרכוס הגה: ליקורגוס היווני לצד נומה הרומי וההשוואה ביניהם המסכמת את היצירה. 
פלוטרכוס חותר לתיאור אופי ומידות, הוא אינו סבור שהוא כותב היסטוריה כהלכתה המבוססת על קריאה שיטתית ומחקר. הוא אינו מקדיש מקום נרחב להיבטים רווחים ומקובלים של כתיבת היסטוריה בימיו, כמו נאומים, קרבות, תיאורים גאוגרפיים. הוא פוסח אפילו על מעשים גדולים, ידועים וחשובים, או מספר אותם בקיצור, אם אינם תורמים להבנת אופי, אם אינם משקפים אופי. הוא אינו מתחייב לספר הכול, לפעמים הוא מקצר במקום אחד ומרחיב באחר, אינו מחויב לכרונולוגיה, אינו מדייק בתאריכי המאורעות, מציין פרטים חשובים גם מחוץ לרצף הכרונולוגי ומארגן את החומרים לפי דרכו ורצונו. לפעמים הוא מספר זוטות ומשלב דעות אישיות וחוויות אישיות או טיעונים פילוסופיים. דווקא הגישה הזאת תרמה לרעננות ולחיבה הרבה של הקוראים לביוגרפיות שכתב.
ליקורגוס ונומה, גיבורי תרבות מעבר רחוק אגדי למחצה, נחשבו למחוקקים ויוחסו להם חוקים ותקנות, כינון מוסדות והגדרת מושגי טוב ורע, חוק ופשע, שנוצרו במהלך דורות ועיצבו את הייחוד של ספרטה ושל רומא והשוני מערים וממדינות אחרות. ליקורגוס ונומה שינו את אופי עמם. החקיקה של שני האישים משמשת עדות לערכיהם המוסריים. ליקורגוס מדינאי אוהב חוכמה כינס סביבו ידידים ותומכים, שכנע אותם לקבל את חוקיו ותקנותיו, כונן איזון מדיני איתן, הביא לשיוויון בחלוקה מחדש של הקרקעות, חתר לאיפוק ולפשטות ויצר רוח חדשה בספרטה בשיטת החינוך שהנהיג. נומה חוקק בעיקר חוקים בתחום הדת והפולחן, היה המנהיג הרומאי היחיד שהצליח להסב את עמו ממלחמה ומתאוות בצע לעיסוקי שלום ועבודת אלים. הספרטנים הרחיקו את ליקורגוס לעבר רחוק מאוד, למאה השמינית, התשיעית ואפילו העשירית לפסה"נ, הרומאים את נומה - למאה השמינית לפסה"נ.
אני מקווה להמשיך ולתרגם עוד "זוגות" וכבר התחלתי לתרגם את הביוגרפיה של אלכסנדר הגדול הנמצא ב"זוג" עם יוליוס קיסר. דווקא בזוג הזה חסרה ההשוואה. אפשר שכלל לא נכתבה או נכתבה ואבדה.

מתוך: המלצות על ספרים לכבוד שבוע הספר העברי תשע״ו 2016

תגובה 1:

  1. פרופ׳ דבורה גילולה ודה על תרגומך המבוא והפרושים. גיבורי התרבות ליקורגוס ונומה
    מזכירים את תולדות אבות האומה האמריקאית בעקר אברהם לינקולן ובעמינו את כותבי ספר מישלי ושירת האזינו. אישים שעסקו בהגדרת טוב ורע חוק ופשע
    תודה

    השבמחק