יום שני, 27 ביוני 2022

נרקיס זוהר בביצה של ניו יורק: על ספרה של אדית וורטון, מנהג המקום

מימי יעקבי - חוקרת תרבות

עם עובד

אדית וורטון, מנהג המקום, מאנגלית: מיכל אלפון, עם עובד 2022, 436 עמודים

׳מנהג המקום' הוא רומן שאת הגיבורה שלו קשה מאד לאהב. אנדין ספרג היא נרקיס זוהר בביצה של ניו יורק, בתחילת המאה העשרים.

הסופרת אדית וורטון הכירה היטב את הבוץ, החברה הגבוהה של העולם החדש בה צמחה, על מנהגיה, ראוותנותה וצביעותה. כבר זכינו להכיר בעברית את הרומנים הנפלאים שלה 'עידן התמימות' אשר זיכה אותה כאשה ראשונה בפרס פוליצר, ואת 'בית השמחה'.

הספר הנוכחי נקרא בקלות אך מהווה אתגר מבחינה רגשית. לא קל להזדהות עם הגיבורה הקרה. האם אנדין היא קורבן מובהק של סביבתה שערכיה המסחררים הם כסף, בורסה וקניות, או שמא יפי גזרתה, תלתליה ושמלותיה אינם אלא פניה המכוערות החברה?

וורטון בונה בתובנה ובפרטים דקים דמות של אשה צעירה בעלת מאפייני אישיות בולטים, שרק כמה שנים אחריה הוגדרו בפסיכיאטריה כסימנים של אישיות נרקיסיסטית. אנדין אוהבת את עצמה, את דמותה במראה ואת המבטים המעריצים והמקנאים בכניסות שלה לארועים חברתיים. היא רוצה להיות במרכז הבמה, להשתייך לאליטה החברתית אך לעולם אינה ממש בטוחה במעמדה או מרוצה באמת מהשגיה. תמיד יחסרו לה ההון התרבותי והעומק הרגשי.

אפשר לשנא אותה כי היא שטחית בזבזנית, חומרנית, צוננת, ריקנית ובוגדנית. וכן, אנשים הם בעיניה רק מכשירים לסייע לה לטפס בסולם החברתי. היא גם אף פעם אינה מרגישה אשמה כשהיא מרוששת בדרכה את הוריה ואת בני זוגה. מצד שני אפשר אולי להעריך את הצלחתה לתקוע סיכות בכמה מוסכמות של מעמדות המיוחסים והעשירים, אצולה אמריקנית חדשה ואירופית ישנה כאחד.

מכל מקום קשה להשתעמם מקורותיה.

מקורה של אנדין הוא במשפחה של מתעשרים חדשים מן המערב התיכון, שעברו לניו יורק כדי להגשים את שאיפותיה. אביה עשה הון בעסקי נדל''ן שבכשרותם אנו מוזמנים לפקפק.

כבר במשפט הראשון אנו נחשפים לידיה של האם, העמוסות טבעות אך קמוטות טרם זמנן. כך בחצי משפט של סופרת מבריקה, אנו למדים על מעמדה של המשפחה, מעמד של מטפסים חברתיים. עושרן של הטבעות אינו מסתיר את חידושן על ידים שידעו עמל, ידים שטרם ההתעשרות נאלצו לכבס בעצמן עבור המשפחה.

בחדר הארוח במלון שצבעיו זועקים בורוד וזהב, מונח בדרך אגב הספר 'כלבם של בני בסקרוויל' רמז לסודות המאיימים על המשפחה ועל קשריה העתידיים. למרות רמזים נדיבים יתגלה לנו סיפור הסוד רק לקראת סוף הספר. בינתים נלווה כמעט בדמעות את הבעל, נפש של אמן במלכוד, הבן הרגיש ועוד, קרבנות של החברה האטומה והגיבורה הקרה גם יחד.

תגובה 1:

  1. קראתי ולא שמתי לב שאני קוראת, התיאור היה כסיפור והסיפור שבה לב. תודה, אקרא

    השבמחק