יום שבת, 1 ביוני 2019

הטקסט הפורנוגרפי היחיד בספרות הרבנית והרב יונתן אייבשיץ כיוצרה של דת חדשה. סקירה על המהדורה המחקרית של: ואבוא היום אל העין


אלי אשד, חוקר תרבות עורך מגזין יקום תרבות

הוצאת כרוב

על הספר: ואבוא היום אל העין: קונטרס בקבלה לר׳ יונתן אייבשיץ, מהדורה מוערת ומבוארת מאת פאבל מצ׳ייקו. הוסיפו מחקרים: נועם לפלר, יונתן בן הראש ושי אליסון-גרברג, מהדורה שנייה, הוצאת כרוב, לוס אנג׳לס, תשע״ו 2016

 אחד  הספרים המוחרמים והנרדפים ביותר בתולדות היהדות "ואבוא היום אל העין" ומתאר יקום שבו הספירות האלוהיות מקיימות ביניהן יחסים הטרוסקסואליים והומוסקסואליים היה קיים עד לשנים האחרונות רק בתור כתב יד נדיר מאוד. זהו כנראה הספר המושמץ והמוזר ביותר שיצא לאור בידי רב יהודי אי פעם. האיש שנטען שהיה מחברו, הרב יהונתן אייבשיץ, מצא את עצמו בליבו של ויכוח אדיר שהסעיר את הקהילות היהודיות במאה ה-18.
יריבו העיקרי של אייבשיץ  בויכוח, הרב יעקב עמדן, האשים אותו על סמך  ניתוח של קמעות שונים שהפיץ וטקסטים  שונים שכתב, שהוא שבתאי נסתר. אייבשיץ הכחיש בכל תוקף וטען שמעולם לא היה שבתאי. 
אייבשיץ היה הרב היהודי שציור דמותו היה הנפוץ ביותר בעולם היהודי, עדות ברורה לפופולאריות הגדולה שממנה נהנה. כיום הוא נחשב בקהילות החרדיות לאחד מגדולי הרבנים ונטען שכל מה שנטען כלפיו היה שקר. 
בעולם  חקר הקבלה  של גרשום שלום ותלמידיו ובראשם פרופסור יהודה ליבס  יש  דעה שונה. לאחר מחקר יסודי נקבע שאייבשיץ אכן כתב את כל מה שיחס לו מתנגדו הגדול, עמדן, וממניעים לכאורה שבתאיים. השאלה הגדולה במחקר הייתה האם אכן אייבשיץ כתב את הספר השנוי במחלוקת מכל שיוחס לו "ואבוא היום אל העין" ספר שהחוקר פאבל מאצי'קו קובע שהוא "הספר הפורנוגרפי היחיד שנכתב כטקסט רבני“. והתשובה לאחר מחקר מפורט הייתה -כן! המחבר היה אכן אייבשיץ הצעיר.  
עד לאחרונה המחקר החשוב ביותר בנושא היה דיסרטציה משנת 1942 שיצאה לאור כספר בשנת 1947 בשם ׳ר’ יהונתן איבשיץ ויחסו אל השבתאות - חקירות חדשות על יסוד כתב היד של ס’ ואבוא היום אל העין׳ מאת משה אריה פרלמוטר, שיצא לאור בסדרת מחקרים ומקורות בתורת הסוד בישראל (ספרית שוקן), ספר ג, ירושלים ותל-אביב, תש"ז 1947, ובו הוכיח המחבר משה אריה ענת, שאכן אייבשיץ כתב את הספר המתועב והמוחרם. בכך הסתיים המחקר בנושא, להוציא התייחסויות ספורדיות של ליבס לספר זה, שהיה קיים אך ורק בכתבי יד בודדים.
אבל בשנת 2014 הוצאת כרוב שמוציאה מלוס אנג'לס מחקרים על קבלה, פירסמה את הספר  לראשונה בדפוס, ביחד עם מחקרים שונים. מאז הוא יצא במהדורה שנייה ומתוקנת שמאפשרת לקורא שאינו חוקר להבין על מה הייתה כל המהומה ומדוע זהו הספר היהודי המוזר, המושמץ והנרדף ביותר של כל הזמנים שנכתב בידי רב יהודי (מאז כתבי הרמב"ם) ומדוע הואשם הרב אייבשיץ, אחד מהרבנים היהודיים הנערצים ביותר במאה ה-18, בשבתאות האשמה שהחרדים עד היום מסרבים לקבלה. 
מהקריאה של הספר ושל ההקדמה הבהירה מאוד של החוקר פאבל מאצ'יקו באנגלית (שהיא הרבה יותר בהירה ומובנת מהמאמרים בעברית שמלווים את הספר) אפשר להבין על מה הייתה  המהומה. הבשורות הטובות - אפשר להרגיע את מי שחושש. הרב יהונתן אייבשיץ אכן לא היה שבתאי כלל כפי שטען ונשבע כל חייו. הוא דיבר אמת ונשבע אמת. 
הבשורות הרעות - על סמך הספר אפשר לקבוע כי הוא היה משהו אחר לגמרי. משהו רחוק הרבה יותר מהיהדות מהשבתאות או אף מהפרנקיזם שנוצר בערך באותו הזמן. 
אייבשיץ יוצר כאן דת חדשה, שאינה יהדות ואינה נצרות ובהחלט אינה שבתאות בניגוד למה שטענו כל מתנגדיו של אייבשיץ ובראשם הרב יעקב עמדן, שניהל נגדו מלחמה בקונטרסים שונים לאורך שנים רבות. אמנם מחבר הספר "ואבוא היום אל העין" בהחלט מתייחס לשבתאות ומקבל ממנה פה ושם השראה אבל לא יותר ממה שקיבל מהיהדות ומהנצרות הקונבנציונאליות יותר. לדעת החוקרים ולדעת קורא זה, מתנגדיו של אייבשיץ טעו טעות גדולה כשהאשימו אותו בשבתאות. "ואבוא היום אלה עין " כלל אינו שבתאי . וברור שגם קוראים שבתאיים היו מוצאים את עצמם נבוכים בידי  ספר זה , שהחוקר מגדיר אותו כספר הפורנוגרפי הראשון והיחיד בנכתב בניב הרבני. מדוע? משום שהוא עוסק ביחסי מין הומוסקסואליים ובמין אנאלי של ספירות אלוהיות שונות? 
המטרה היא אינה לגרות את הקורא אלא לתאר בצורה מדויקת כמעט קלינית סוגים שונים של מיניות אלוהית ומשום כך אין לראות בו פורנוגרפיה. 
וזה גם מסביר מדוע אייבשיץ נשבע לכאורה שבועת שקר שהוא אינו שבתאי. ספרו זה מוכיח מעבר לכל ספק שהוא אכן לא היה שבתאי אלא משהו אחר לגמרי.
מבחינת אייבשיץ היקום שלנו לא נוצר בידי בוראו במודע אלא כמעין סוג של צואה בלתי מודעת. והוא ממשיך להתקיים בידי אלוהי ישראל המקיים יחסי מין עם ישות אלוהית אחרת, יחסים שבהם אלוהי ישראל הוא הפעיל והנמרץ דהיינו הוא הדמות הנשית במערכת יחסי המין והיצירה. אלא שלאורך הדורות השתלטה על היקום הישות שהיא האלוהים הנוצרי. 
אייבשיץ חשב שהדת הנוצרית היא עליונה על היהדות של זמנו, אבל צרה צרורה היא, שהיא כל כך נשגבת שאינה ישימה לבני אדם רגילים ומיניים שזקוקים למיניות, והביאה לחורבן כללי במלחמות שאותן לחמה. לכן יש להחליף גם אותה באמונה טבעית יותר ורודפת שלום יותר. 
נראה שמה שהוא חשב עליו היה דת עתידנית שבה כל בני האדם יחיו באחווה אוניברסלית, שבה יהיה שיוון בין המינים ושבה מין הטרוסקסאולי והומוסקסואלי יזכו ליחס שווה של כבוד. שהרי יחס כזה יש גם כלפי הספירות האלוהיות שקיימו יחסי מין הן בצורה הטרוסקסואלית והן בצורה הומוסקסואלית. אולי אפשר לקרוא לדת החדשה הזאת "אייבשיציות" או ״אייבשיציזם”.  
ויש להודות שהדת המוזרה שאותה יצר יונתן איבשיץ הצעיר בעשורים הראשונים של המאה ה-18 נראית מקדימה ומקבילה לרוח הזמנים בעשורים הראשונים של המאה ה-21. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה