יום שני, 1 ביולי 2013

הגליל של כורש

הגליל של כורש מוצג עתה בתערוכה מיוחדת במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק (20 ביוני - 4 באוגוסט 2013). הגליל מוצג בגלריה לאומנות המזרח הקדום שבמוזיאון, יחד עם עוד ממצאים בעלי זיקה אליו, כולם בהשאלה מהמוזיאון הבריטי. התערוכה מלווה בהרצאות על משמעות הגליל וחשיבותו. 
מוזיאון המטרופוליטן, ניו יורק

‘הגליל של כורש’, שסימנו ‘המוזיאון הבריטי 90920’, הוא גליל חימר מתקופת השושלת האחמנית, 538-539 לפנה”ס. הוא התגלה בחפירות בעירק (בבל) בשנת 1879, ביסודות מקדש אסגילה. הטקסט על הגליל כתוב בכתב היתדות הבבלי. מופיעה בו הצהרה של כורש מלך פרס, הידוע כ'כורש הגדול', אחרי שהוא כבש את בבל בשנת 539 לפנה”ס. ההצהרה מסמנת את יסוד השלטון הפרסי ומתעדת כיצד כורש איפשר לעמים המוגלים לשוב לארצותיהם ולהקים מחדש את מקדשיהם שחרבו. נאמר בה, בין השאר:
‘אנוכי כורש מלך בבל המלך הגדול, המלך העז, מלך בבל, מלך שומר ואכד מלך ארבע כנפות הארץ, בן כמבוזי המלך הגדול... כל מלכי תבל, למן הים העליון ועד הים התחתון … הביאו את מנחתם הגדולה לתוך בבל וינשקו את רגלי.
למן [...] ועד הערים אשור ושושן, אכד וארץ אשנונה
והערים זמבן, מתורנו, דיר וכל גבול ארץ הגותי שמעבר לחדקל,
אשר מקדשיהם היו חרבים מלפני כן,
החזרתי את האלים יושבים בתוכם, וכוננתי להם מקדש עולמים.
כינסתי את כל תושביהם והשבתי את מקום מגוריהם’.
 הגליל משקף את הדרך החדשה שהתווה השלטון הפרסי, שייסד את האימפריה הגדולה ביותר שהעולם ידע עד אז.
בספר דה"י נאמר: וּבִשְׁנַ֣ת אַחַ֗ת לְכ֙וֹרֶשׁ֙ מֶ֣לֶךְ פָּרַ֔ס לִכְל֥וֹת דְּבַר־יְהוָ֖ה בְּפִ֣י יִרְמְיָ֑הוּ הֵעִ֣יר יְהוָ֗ה אֶת־ר֙וּחַ֙ כּ֣וֹרֶשׁ מֶֽלֶךְ־פָּרַ֔ס וַיַּֽעֲבֶר־קוֹל֙ בְּכָל־מַלְכוּת֔וֹ וְגַם־בְּמִכְתָּ֖ב לֵאמֹֽר כֹּה־אָמַ֞ר כּ֣וֹרֶשׁ ׀ מֶ֣לֶךְ פָּרַ֗ס כָּל־מַמְלְכ֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ נָ֣תַן לִ֗י יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וְהֽוּא־פָקַ֤ד עָלַי֙ לִבְנֽוֹת־ל֣וֹ בַ֔יִת בִּירוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֣ר בִּֽיהוּדָ֑ה מִֽי־בָכֶ֣ם מִכָּל־עַמּ֗וֹ יְהוָ֧ה אֱלֹהָ֛יו עִמּ֖וֹ וְיָֽעַל (דה”ב לו 23-22). 
היהודים אמנם לא נזכרים בכתובת הגליל, אבל מקובל לחשוב שבזמן זה גולי יהודה שבו לירושלים כדי לבנות מחדש את המקדש, כמסופר במקרא. ראו פרקים א; ג-ו בספר עזרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה