יום שני, 16 במאי 2016

בנמל קיסריה נתגלה מטענה של ספינה טרופה מהתקופה הרומית המאוחרת

צלמית (פסלון) של אלת הירח לונה כפי שנתגלתה בים. צילום: רן פיינשטיין
מגלי האוצר, שהוא בן 1600 שנה, הם הצוללים רן פיינשטיין ועופר רענן. הם דיווחו על שטח נרחב בקרקעית הים שנחשף מחול, ושם על הקרקעית נותרו חשופים שרידי הספינה: עוגני ברזל, שרידיהם של עוגני עץ ואביזרים ששימשו לבניית כלי השייט ותפעולו.
שבר נר ברונזה מעוטר בדמות האל סול כפי שנתגלה בים. צילום: רן פיינשטיין
רבים מהממצאים עשויים ברונזה והם השתמרו באופן יוצא דופן: נר ברונזה מעוטר בדמות אל השמש סול, צלמית (פסלון) של אלת הירח לונה, נר בדמות ראש עבד אפריקאי, שברי שלושה פסלים שנוצקו בגודל טבעי, חפצים מעוצבים בצורת חיות כגון לוויתן, ברז ברונזה בצורת חזיר בר שעל ראשו ברבור, ועוד. בנוסף, נמצאו שברי קנקנים גדולים ששימשו לנשיאת מי שתיה לשימוש הצוות בספינה ולהובלה בים. אחת ההפתעות הגדולות, הייתה גילויים של שני גושי מטבעות המורכבים מאלפי מטבעות, במשקל כ-20 קילוגרמים, שקיבלו את צורת כלי החרס שבתוכם הובלו.


מיקום הממצאים ופיזורם בקרקעית הים מצביע על ספינת סוחר גדולה שנשאה מתכות למיחזור, וככל הנראה נקלעה לסערה באזור פתח הנמל ונסחפה עד שהתרסקה על שובר הגלים והסלעים. מלימוד ראשוני של עוגני הברזל, נראה כי נעשה ניסיון לעצור את היסחפות הספינה אל החוף באמצעות השלכת עוגנים, אולם אלה נשברו-עדות לעוצמת הגלים והרוח אליה נקלעה הספינה. המטבעות שנתגלו, נושאים את דמותם של הקיסרים קונסטנטינוס, ששלט על הקיסרות הרומית המערבית (312- 324 לסה"נ) ומאוחר יותר נודע כקונסטנטינוס הגדול, קיסר האימפריה הרומית (337-324 לסה"נ) ושל ליקיניוס, קיסר ששלט בחלקה המזרחי של האימפריה הרומית והיה יריבו של קונסטנטינוס, עד למפלתו של ליקינוס בקרב שנערך בין השניים.  
ממצאי הברונזה הנדירים שנתגלו בקיסריה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה