יום שישי, 19 ביוני 2020

על ספרה של אניטה שפירא, צומת ביל״ו

פרופ׳ יאירה אמית, אוניברסיטת תל אביב

הוצאת עם עובד

אניטה שפירא, צומת ביל"ו: שלושה ביל"ויים וארץ ישראל, הוצאת עם עובד, תש״ף 2019

אניטה שפירא עשתה זאת שוב. הפעם במתודולוגיה שאותה היא מכנה "מחקר מיקרו-היסטורי", היא בודקת את האפוס הלאומי שקושר כתרים לתנועת ביל"ו (בית יעקב לכו ונלכה), שלכאורה בזכותה הוגשם החלום הציוני, באמצעות ניתוח של חליפת מכתבים בין שלושה ביל"ויים. השלושה הם ד"ר ולדימיר דובנוב, אחיו המבוגר של ההיסטוריון שמעון דובנוב, חיים חיסין, שברבות הימים היה לרופא תל-אביבי ידוע, ויעקב צ'רטוק, אביו של משה שרת. מדובר בשלושה אנשים צעירים, אפילו נערים, שאניטה מכנה אותם "מסע צלב של ילדים".
העיון במכתבים חושף את הגורמים לעלייתם לארץ, את הקשר החזק והבלתי ניתן לניתוק עם מולדתם רוסיה ותרבותה, וכן את קשיי הסתגלותם ואכזבותיהם גם במישור הרוחני מן המולדת האידיאולוגית, מה שהביא לירידתם מן הארץ וחזרה אליה של שניים מהם מכורח הנסיבות. ההיסטוריה היא פן אחד של הספר והתיאור של ידידות אמיצה ומופלאה היא הפן השני, שהופך את הספר ממחקר היסטורי לסיפור אנושי מרתק. מן הספר אף עולה דמותה המיוחדת, החזקה ופשוט המקסימה של פאניה חיסין, אשתו של חיים חיסין. לצערי, היא לא הרבתה בכתיבת מכתבים וגם כשכתבה הם היו קצרים, לכן היא תופסת מקום משני בספר, אך ממקום זה בולטת דמות של אשה גאה, הנאמנה לערכיה ולחבריה.
הספר נחלק לשני חלקים. החלק הראשון הוא הניתוח הנבון, הזורם, הרגיש ושובה את הלב בסגנונה של אניטה שפירא, וחלקו השני הם המכתבים עצמם, מלאי הרגש, שתורגמו מרוסית לעברית. הקורא יכול להסתפק בקריאת החלק הראשון ולראות בשני מקור היסטורי. אני נהניתי גם מקריאת המכתבים עצמם ואני ממליצה בחום על ספר זה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה