יום רביעי, 16 ביוני 2021

שיר הוא לא רק מילים - על ספרו של דוד אסף

פרופ' יאירה אמית, אוניברסיטת תל אביב

עם עובד


אסף דוד, שיר הוא לא רק מילים – פרקי מסע בזמר העברי, הוצאת ספרים עם עובד, תל אביב 2019

אהבתו של דוד אסף לזמר העברי נגלתה לי בשתי דרכים:

הדרך האחת היא הבלוג "עונג שבת" (עונ"ש), שאותו הוא כותב ועורך מזה כ-10 שנים, ובו לדבריו הוא מפרסם "כל דבר הנוגע ליהודים בפרט וענייני מדינה, ספרות ומדע בכלל, ובמיוחד דברים של מה בכך, דברי הבאי, הבל ושטות". משום אהבתו לזמר העברי הוא ייחד בבלוג מדור שנקרא "גלגולו של ניגון", ובו התפרסמו למעלה ממאה רשימות שהוקדשו למחקר מעמיק בשירי הזמר שנבחרו על-ידו. במחקר על השירים הוא שיתף, למשל, את חוקר הזמר העברי אליהו כהן, את הפזמונאי דן אלמגור ואחרים. ואם לא די בכך גם צרף ביצוע או מספר ביצועים לשירים, וכך מחזיר לנו ניגונים שזנחנו.

הדרך האחרת היא השתתפותי במסע לכמה אתרים במזרח אירופה, מסע שאותו דוד הדריך, ולא אחת בשעות הנסיעה הארוכות הוא פתח בזמר עברי והפתיע את הנוסעים בידיעתו לא רק את השורה הראשונה והמנגינה, אלא את כל בתי השיר.

דוד אסף הוא פרופסור להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב, שהתמחה בתולדות יהודי מזרח אירופה ותרבותם והקדיש חלק ניכר מזמנו לתולדות החסידות. עם זאת, רצונו להעביר את הידע מוציא אותו ממגדל השן האקדמי להדרכה בסיורים ולכתיבה על שירי זמר. העובדה שהוא בבחינת הפרה שרוצה להניק יותר משהעגל רוצה לינוק הופך כל פרק בספר למלאכת מחשבת של מצבור מדהים של ידע, שדרכי השגתו הן בבחינת מבצע בלשי, שמשלב ידע ארכיוני, קשרים, מאגרי מידע מקוונים, ועוד ועוד. קורא הספר יתעשר לא רק בהכרת השירים והבנתם, אלא יזכה, ככתוב על גב הספר, ב"חלון הצצה מקורי להכרת אישים, תקופות ומאורעות בתולדות עם ישראל ודיון בשאלות עקרוניות על מקורותיהם של שירי עם, על יחסי גומלין בין עברית ובין שפות אחרות ועל סדנאות היצירה של סופרים, משוררים, מלחינים ומבצעים. אל לקורא לחשוש ממחקר היסטורי יבשושי. כתיבתו של דוד משלבת הומור ואירוניה, פרטים פיקנטיים ומידע מרתק ומפתיע בכל הקשור לגלגולו של השיר, ללחנו ולמבצעיו."

הספר שלפנינו מחזיק 18 פרקים, שכל אחד מוקדש לשיר מוכר ואהוב בזמר היהודי והישראלי. השירים, שראשית פרסומם בבלוג, עובדו על ידו ומויינו לחמישה שערים, שעניינם נושא שמאחד מספר שירים, והם: שירים שתורגמו מאידיש, שירים שעניינים אהבת היין, שירים שרקדו אותם, שירים הקשורים למקומות בארץ, שירים לילדים, אך בעת ובעונה אחת לא רק להם. יעקב אורלנד כתב באחד משיריו: "כָּל אִישׁ פּוֹרֵט עַל עוּגָבוֹ אֶת הַנִּגּוּן שֶׁבִּלְבָבוֹ". 18 שירי הזמר שדוד פורט בספרו, הם רק מקצת מהניגונים שבלבבו, ולכן נבקש "עַל כֵּן עוּגָב, נַגֵּן, נַגֵּן עַל כֵּן, עַל כֵּן נַגֵּן!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה