יום שני, 21 ביוני 2021

על הסוהר ששירת בגיהנום שבתוך גיהנום בבלוק 11

ד״ר צביה רחימי שפרן, מחנכת וחוקרת חינוך


על: אמיר השכל, הסוהר מבלוק 11, הוצאת שורשים, יבנה תשע“ב 2012

" תא"ל במילואים, אמיר השכל, טייס חיל האוויר הישראלי וחוקר השואה, התחקה, צעד אחר צעד, אחר סיפור חייו המדהים של יעקב קוזלצ'יק. בספר זה הוא פורס לפני הקורא, ביסודיות של בלש היסטורי, דמות יוצאת דופן גם בהקשר הלא ייאמן של גורל יהודי אירופה במלחמת העולם השנייה. במהלך התחקיר, בישראל, בפולין ובגרמניה, נחשף השכל לעוד ועוד הפתעות. תוצאותיהן הביאו אותו, בסופו של דבר, להקים בקריית שאול מצבה על קברו של האיש, שמעולם לא הכיר" (המערכת). הסיבה הישירה היא, שלאיש יש קבר, אך אין מצבה. בזכות עבודת החקירה המאומצת של השכל, המצבה הוקמה, עשרות שנים אחרי מותו, כשבנו אמר אז קדיש לראשונה.

אגב שנות החקירה הרבות, מגולל בפני הקורא השכל לא רק את קורות חייו. הוא מצליח גם לגלות את ילדיו, אשר במשך עשרות שנים לא פקדו את קבר אביהם, בשל יחסים סבוכים בין ההורים.

האיש הוא יעקב שמשון קוזלצ'יק, אשר שימש כסוהר בבלוק 11 באושוויץ, בזמן מלחמת העולם השנייה: איש גדל מידות, גבוה, חזק, אשר הופיע לפני כן וגם אחרי המלחמה בקרקסים, בהופעות של בעלי מידות, שבעזרת הכוח שלהם הם ניפצו אבנים גדולות, נשאו משקלות כבדים מאד במופעים רבי משתתפים בקובה, בארצות הברית, בפולין ובישראל.

השכל מצא עדויות רבות, המעידות על יחסו האנושי ליהודים שבאושוויץ. אך היו גם עדויות, שדרשו את הסגרתו לפולין ולצ'כוסלובקיה בתור פושע מלחמה, שעזר לנאצים והיה שותף להכאות, להרעבה ולהשפלה.

מי היה , אם כן, יעקב קוז'לצ'יק: שמשון הגיבור? השטן? המלאך? הקאפו?

בשפה פשוטה, ישירה, דוקומנטרית, משכיל אמיר השכל להאיר את דמותו של יעקב ולעשות צדק עמו ועם דמותו הטרגית, אשר מידותיו הגדולות הסתירו לב טוב, רגיש, אשר גם בזמן הזוועות, ניסה להקל על גורל המגיעים לאושוויץ, יהודים ולא יהודים, גם יחד. גורלו היה אכזר לא רק בתקופת המלחמה, אלא גם לפניה וגם אחריה, גם בפולין וגם בישראל.

" לא בכדי היה כינויו: "שמשון אייזן". בדומה לשמשון, הגיבור המקראי, כוח היה המרכיב הדומיננטי בחייו. במקרים רבים הוא אף עזר לו לשרוד. קוזלצ'יק יצר לעצמו דימוי של איש שרירים שאינו מצטיין בחשיבה, בוודאי לא זו המופשטת. הוא דיבר אמנם שבע שפות – יידיש, פולנית, רוסית, ספרדית, אנגלית, גרמנית ועברית – אולם לא שלט אף לא באחת מהן.

״…אך שיאו של מסלול ההישרדות הגיע בעת שנלחם על חייו על אדמת פולין, בגטו קרינקי ובמחנה אושוויץ. רק בארץ ישראל, בניסיון לפתוח פרק חדש בחייו הוא כשל ומת. " (ע' 155)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה