יום שישי, 9 ביולי 2021

פרופ׳ ישעיהו מאורי (2021-1937) - דברי הוקרה

ישעיהו מאורי בצעירותו

פרופ׳ ישעיהו מאורי ז״ל לימד בחוג למקרא באוניברסיטת חיפה ובמכללת שאנן, בה שימש כראש החוג למקרא. עסק בתולדות נוסח המקרא, במגילות מדבר יהודה, בזיקת ספרות חז״ל למקרא, בפשיטתא ובפרשנות המקרא בימי הביניים. 
הנה כמה מילות הוקרה שכתבו ידידיו ותלמידיו לשעבר. 

אביתר גוזנר
פרופ׳ מאורי היה ראש החוג למקרא באוניברסיטת חיפה כשלמדתי לתואר ראשון. לימד מבוא לנוסח המקרא ופרשנות ימי הביניים. איש מיוחד במינו. חבל על דאבדין ולא משתכחין.

יואל רפל
חבל על דאבדין. תלמיד חכם גדול,חוקר חשוב ומעל הכל 'מענטש',בנאדם במובן הטוב של המילה.תמיד אזכור את השעות היפות והמעניינות של שיחה שלא נפסקה ברחובות ניו-יורק ובספריית הסמינר התאולוגי.מכל שיחה למדתי וכל מחשבה שלו עוררה לרעיונות חדשים. יהי זכרו של ישעיהו ברוך.

ד״ר רות פידלר
אם זכיתי לבסיס כלשהו בקריאה מדויקת של פרשנות - הרי זה מן הקורס של ישעיהו על פרשני ימי הביניים באוניברסיטת חיפה (לפני כמה עשרות שנים..). מאוחר יותר שימשתי עוזרת הוראה במבוא לנוסח המקרא, קורס שכמותו לא היה בנמצא כאשר למדתי לתואר הראשון. שעיה הביא לכאן את מיטב הכלים של ביקורת נוסח המקרא המתפתחת, וגם שימש דוגמה חיה להשקעה מסורה ומדוקדקת בכל תרגיל ובכל שאלת מבחן. ועל כל אלה זכורות לטוב פנינות הומור יידישאי המתבלות את השיחה מפעם לפעם. איש יקר, חסר ויחסר.

ד״ר מירי ברומר
למדתי אצלו שני קורסים. את הפרשנות המסורתית על ספר בראשית ואת ספר איוב. הקורס על איוב היה נהדר. הצטערתי על כל שיעור שנגמר ובאותם שיעורים בהם זכינו שיסיים את השיעור בקריאת הפרק, כן, בסיום השיעור, נישמתי הייתה נעתקת. לא הייתי מסוגלת לקום.
עברו כבר הרבה שנים. בחיים לא אשכח את הקורס על ספר איוב וככה אני רוצה לזכור אותו. קורא פרק בספר איוב.

ציפי בר און
הצטערתי מאד לשמוע שפרופ' ישעיהו מאורי נפטר. היה מרצה שלי באוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת חיפה. בשני התארים אותם למדתי בחוג למקרא. האיש היה ידען מופלג בכל הקשור ל"פרשנות ימי הביניים", ותחומים נוספים ביהדות. הפליא לשלב בין היותו שייך לזרם 
הממלכתי-דתי, וידיעותיו הרבות בכל הקשור ליהדות ולתנ"ך ,לבין "חקר המקרא" הנלמד באוניברסיטת חיפה. (הנחשב ל"אפיקורסי" בחוגים הדתיים.) למרות שהיה בעל תואר אקדמי רם מעלה, היה אדם צנוע, וחביב מאד על תלמידיו. העריך דעות של קולגות שלו, למרות שלא עלו בקנה אחד עם שלו, וציטט אותם בהרצאותיו. הכיתות שלו היו תמיד מלאות. פרופ' מאורי ז"ל, הינו אבידה גדולה מאד לעולם האקדמי. לאוניברסיטה בכלל, ולחוג למקרא בפרט. יהי זכרו ברוך. 

יאיר יניב
לפני כמה שנים פגשתי את שעיה, שהיה חבר של אבי, ד"ר רפי ינקלביץ שיחיה, משך שבעים שנה, והוא היה מאוד גאה במאמר על האגדות החלוקות, שבו הוא מראה שרש"י מסתמך בחומשים השונים על קבצים שונים של מדרשים, וכתוצאה מכך יש הבדלים משמעותיים בין פירושיו לחומשים השונים. המאמר הזה הוא אחד המאמרים שבו הוא חולק חזיתית על נחמה ליבוביץ בשיטת "מה היה קשה לרש"י" שלה.
אבי ושעיה למדו יחד במדרשייה בפרדס חנה, ומאז נפשותים נקשרו. גם כשגרו במרחק זה מזה הקפידו לשמור על הקשר ביניהם, שהיה גם חברי וגם מחקרי. אבא, לצערי, כבר לא יכול לבכות את מותו של חברו.

אשר גניס
פרופ' ישעיהו מאורי היה אחד המרצים האהובים עלי באוניברסיטת חיפה לפני שנים רבות. זכיתי ללמוד אצלו את הקורס שעסק בפרשנות ימי הביניים. מולי עמד קודם כל אדם בעל ידע דיסציפלינרי עצום בתחומו אבל עם יכולת דידקטית ראויה לציון. פרופ' מאורי דרש נוכחות , השתתפות והכנה מדוקדקת לקראת כל שיעור. את הידע שלי בפרשנות ימי הביניים שאבתי ממנו ואני שמח שאני יכול לחלוק חלק ממנו היום עם הסטודנטים שלומדים אצלי במכללה. פרופ' מאורי היה איש שיחה מרתק שלימד אותנו לחשוב. יהי זכרו ברוך.

עמית דרבקין חן
היה המרצה שלי. מאוד הצטערתי לשמוע. הידע שלו בתחום המקרא היה עצום. אהבתי כל כך לשהות בכיתתו, הוא היה איש כל כך טוב ונעים הליכות. יהי זכרו ברוך.

דינה ווינר
למדתי אצלו בניו יורק. ב- yeshiva university.
הוא היה מגיע בקיץ ללמד שני קורסים.
הוא שינה את צורת הלימוד שלי. היו אלה הקורסים הראשונים שלי לתואר שני. היה איש נעים וחכם
חבר טוב שלי כתב אצלו דוקטוראט על רד״ק.

ליאת מנדלבאום
זכיתי ללמוד אצלו פרשנות וקריאת טקסטים. אדם נעים, מרצה בחסד וחכם. הערכתי אותו מאוד גם מבחינה אישית וגם מחקרית.

בתיה מלכה
למדתי אצל פרופ' ישעיהו מאור בשנת הלימודים הראשונה שלי באטניברסיטה בחיפה. הקורס שלמדתי אצלו. נקרא פרשנות ימי הביניים. הוא לימד אותנו גם על הפרשנים וגם על פרשנותם ופתח בפניי עולם חדש שלא הכרתי שיעוריו היו מענינים וכמו כן תמיד בסוף כל שיעור היה ניתן לפנות אליו ולקבל תשובה על כל בעיה או סוגיה שבה נתקלנו בפרשנות. יהי זכרו ברוך

ד״ר יוסף פריאל
אני רועד. הוא שפט את התזה שלי והדוקטורט שלי, עודד אותי מאד ביחסו. למדתי מכתביו ולימדתי אותם. היה בעל אופי מקסים והתנהלות לא רשמית. יהי זכרו ברוך.

הודיה פרידמן
היה אדם נחמד ונעים.

תגובה 1:

  1. פרופ' ישעיהו מאורי היה אחד המרצים האהובים עלי באוניברסיטת חיפה לפני שנים רבות.
    זכיתי ללמוד אצלו את הקורס שעסק בפרשנות ימי הביניים.
    מולי עמד קודם כל אדם בעל ידע דיסציפלינרי עצום בתחומו אבל עם יכולת דידקטית
    ראויה לציון.
    פרופ' מאורי דרש נוכחות , השתתפות והכנה מדוקדקת לקראת כל שיעור.
    את הידע שלי בפרשנות ימי הביניים שאבתי ממנו ואני שמח שאני יכול לחלוק חלק ממנו היום עם הסטודנטים שלומדים אצלי במכללה.
    פרופ' מאורי היה איש שיחה מרתק שלימד אותנו לחשוב.
    יהי זכרו ברוך
    אשר גניס

    השבמחק