יום שלישי, 5 באוקטובר 2021

איזהו עשיר? כל שיש לו בית כסא סמוך לשולחנו! בית כסא מימי הבית הראשון התגלה בירושלים

רק כעשרה בתי כסא מתקופת בית ראשון מוכרים היום בממצא הארכיאולוגי.

אסלת האבן. צילום: יולי שורץ, רשות העתיקות

תא שירותים מימי הבית הראשון, שהיה חלק מאחוזה מלכותית קדומה שפעלה בסוף תקופת מלכי יהודה (המאה ה-7 לפנה"ס), התגלה בטיילת ארמון הנציב בירושלים. בחפירה שערכה רשות העתיקות התגלו שרידי מבנה מפואר המשקיף צפונה לעבר עיר דוד והר הבית, ובתוכו בית הכסא.
חדר השירותים נחצב כתא שצורתו מלבנית, ובו אסלה מעוצבת, שעמדה מעל בור ספיגה שנחצב לעומק. האסלה, העשויה אבן גיר, עוצבה לישיבה נוחה, ובמרכזה חור. לדברי יעקב ביליג, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "תא שירותים פרטי היה נדיר מאד בעת העתיקה, וכמותו נמצאו עד היום בודדים בלבד, מרביתם בעיר דוד. למעשה, רק העשירים יכלו להרשות לעצמם שירותים. אלף שנים מאוחר יותר לתקופתה של האסלה שמצאנו, כשחכמי המשנה והתלמוד העלו קריטריונים שונים המגדירים אדם עשיר, רבי יוסי הציע שעשיר הוא "כל שיש לו בית הכסא סמוך לשולחנו". (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כה עמ' ב)."

כותרות האבן מראש העמודים. צילום: יניב ברמן

מתחת לאסלה התגלה בור הספיגה, כשהוא מכיל כמות גדולה של כלי חרס מימי הבית הראשון ועצמות בעלי חיים. הממצאים נאספו בקפידה, לרבות מילוי האדמה. חקירתם, עשויה ללמד אותנו על אורחות החיים והתזונה של אנשי הבית הראשון, כמו גם מחלות קדומות.

בחפירה התגלו כותרות אבן מעוצבות ביד אומן, הנושאות דגמים האופייניים לימי הבית הראשון ועמודונים קטנים מעוצבים, ששימשו כמעקות לחלונות.

בסמוך לתא השירותים ניטע גן ובו עצי נוי, עצי פרי וצמחי מים. משמע, בית הכסא היה שייך לאחוזה נרחבת ושופעת, כנראה - ארמון מפואר מימי הבית הראשון שעמד במקום.

נר חרס. צילום: יולי שורץ, רשות העתיקות

3 תגובות:

  1. מדהים.
    עד לא מזמן שללתי לחלוטין תקפות/ממשות בית ראשון. רק לאחרונה התחלתי לקרוא קצתת חומר בנושא...מרתק.

    השבמחק
  2. יש שטיפת מוח להתנכר לתנך ובכלל זה אפילו לממצאים ארכיאולוגים . באיזו תרבות אלוהים מתערב ביציאות של בני האדם ??? שימי לב לציטוט של לאה מזור . כל אחד ששירת ביחידה קרבית יודע את המשמעות והחובה לעשות בדיוק את מה שכתוב בחוק המקראי הזה . זו רפואה מונעת במיטבה אבל לדברי הפינקלשטינים התורה היא פיקציה מהמאה ה-5....איך במאה -5 חשבו על חריונים במדבר ....לאקרובטיקה הפינקלשטיינית הפתרון....

    השבמחק