יום שלישי, 6 ביוני 2023

על ׳מחקרי מקרא׳ של שרה יפת

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

שרה יפת, מחקרי מקרא, אסופות כד, מוסד ביאליק, ירושלים תשפ״ג 2022, 480 עמודים

הספר המונח לפנינו הוא הקובץ השלישי של מאמרים והרצאות של שרה יפת: המשך לאסופה בת שני הכרכים: ׳בשוב ה׳ את שיבת ציון היינו כחולמים׳: מחקרים בתקופת שיבת ציון: תולדותיה, ספרותה, לשונה, השקפותיה ועולמה הדתי, א-ב, אסופות יג, מוסד ביאליק, ירושלים תשע״ז 2017, 796 עמודים ולאוסף דור דור ופרשניו: אסופת מחקרים בפרשנות המקרא, אסופות א, מוסד ביאליק, ירושלים תשס״ח 2008, 424 עמודים.

בהבדל משתי האסופות הראשונות שהיו ממוקדות בנושאים ייחודיים: פרשנות המקרא ותקופת שיבת ציון, הכרך הנוכחי מביא מבחר של מאמרים בתחומים שונים של חקר המקרא אשר ראו אור במשך כמעט יובל שנים, עד מועד יציאת הכרך הזה ממש, ובנוסף לכך גם מבחר מהרצאותיה של יפת, שמלמדות על רגישותה להפצת דעת המקרא בציבור המשכיל. כי זאת לדעת, יפת איננה רק חוקרת מחוננת, מעמיקה ופוריה אלא גם אשת חינוך מובהקת. רוב החיבורים באסופה ראו אור בעברית, ואלה שלא היתה להם גירסה עברית תורגמו לעברית לצורך אסופה זו.

במבוא לאסופה כותבת יפת: ׳כשאני עומדת עתה על סף סיום פעילותי האקדמית - מחקר, הוראה ופעילות ציבורית וחינוכית לסוגיה - אני מפנה מבט לאחור ומנסה לסכם, ואחד הביטויים הוא הרצון להנגיש את פירות מחקריי בשנות פעילותי הארוכות לציבור הרחב של חובבי המקרא ולומדיו׳ (עמ׳ יג).

שרה יפת היא פרופסור אמריטה בחוג למקרא בקתדרה על שם יחזקאל קויפמן, באוניברסיטה העברית בירושלים וכלת פרס ישראל לחקר המקרא (תשס“ד). היא פירסמה עשרות ספרים ומאמרים בחקר המקרא שראו אור בשפות שונות, ערכה ספרים ושנים רבות את ׳השנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום׳, פירסמה מהדורות של כתבי יד עתיקים, ופירושים למקרא. לאחרונה ראה אור פירושה לספר עזרא-נחמיה בסדרה 'מקרא לישראל׳ (תשע״ט 2019).

בספר שלפנינו ארבעה שערים. השער הראשון הוא מקיף מכולם ועוסק במחשבת המקרא וספרותו. הוא כולל 11 מאמרים ועוד 9 הרצאות על מנעד רחב של נושאים: מקום קדוש במחשבת המקרא; המונח ׳גר׳ מעמד האשה במחשבת המקרא לאור סיפורי הבריאה; השוואה בין הנסיון שבו התנסה אברהם בעקידת יצחק לנסיונו של איוב; חוק שחרור העבדים; פרקים בתולדות ירושלים; חירות הרוח במשנתו של קהלת; הנישואים לנשים הנכריות; הסגנון האנתולוגי בספרות המקרא; מנהיג ומנהיגות; מסורת יציאת מצרים ובחירת ישראל; קורבן הפסח ועוד.

השער השני נושא את הכותרת ׳המקרא וההיסטוריה׳ והוא כולל שני מאמרים: ׳בחיפוש אחר ״ישראל הקדום״: רוויזיה בכל מחיר׳ ו׳התנ״ך וההיסטוריה׳ ואחריהם ההרצאה: ׳תולדות ישראל בתקופת המקרא: כיצד? בעקבות נדב נאמן, העבר המכונן את ההווה: עיצובה של ההיסטוריוגרפיה המקראית בסוף ימי הבית הראשון ולאחר החורבן׳.

השער השלישי מוקדש למחקרים על פרשנות המקרא, והוא מורכב משישה פרקים: המטוטלת של המתודולוגיה הפרשנית: מן הפשט אל הדרש ובחזרה; שתי הקדמות של ר׳ שמואל בן מאיר (רשב״ם): לשיר השירים ולמגילת איכה; פירוש אנונימי לשיר השירים בכתב יד פראג (חומש איגר): מבוא ומהדורה ביקורתית; ׳אזן מילין תבחן: מחקרים בדרכו הפרשנית של ר׳ אברהם אבן עזרא׳: בעקבות ספרו של פרופ׳ אוריאל סימון; פירוש על ספר שופטים ב׳גנזי אירופה׳; ופרשנות המקרא כביטוי להסתגלות חברתית ותרבותית: פירוש אנונימי לשיר השירים כמקרה לדוגמא.

השער הרביעי והאחרון עוסק במחקר המקרא בישראל ומכיל שלושה פרקים: המחקר וההוראה האקדמית של המקרא בישראל; ייסודו וראשית תולדותיו של החוג למקרא תרפ״ה-תש״ט (1949-1925); והאם קיימת גישה יהודית ייחודית למקרא? שיח חוקרים.

בסוף האסופה יש שלושה מפתחות מועילים: מפתח מקורות מאוחד, מפתח מחברים ומפתח עניינים.

ספר חשוב שמומלץ בחום!

5 תגובות:

  1. קראתי את שלושת הספרים בעיניין ובהנאה. תודה פרופסור יפת.

    השבמחק
  2. היא נשמעת שמרנית ('רוויזיה בכל מחיר׳) או שרק נדמה?

    השבמחק
    תשובות
    1. פרופ׳ יפת היא חוקרת חדשנית, ביקורתית, ידענית, זהירה ושקולה. ממליצה לקרוא את מאמרה המדובר כדי לרדת לעומק דבריה.

      מחק
  3. כתבתי למעלה תגובה קצרה ובהחלט לא ממצה וכאן אני מבקש להרחיב.
    קודם כל גילוי נאות. פרופסור יפת היתה מורתי באוניברסיטה. את המערכת בכל שנות למודי מה BA ועד הדוקטורט (שלא סיימתי), קבעתי לפי הימים שהיא לימדה. אני חושב שלא היתה אפילו שנה אחת שלא למדתי קורס שלה. זה התחיל בשנה א ׳ ב״מבוא למקרא״ ונמשך בשיעורים על ״החוק המקראי״, קוהלת, עזרא ונחמיה ומה לא. לא חשוב מה לימדה, השיעורים שלה היו תמיד מעמיקים מחד ורחבי יריעה מאידך. בנוסף פרופסור יפת אינה רק חוקרת דגולה היא גם מורה בנשמתה. הרצאותיה הוגשו בצורה ברורה ובהירה. היא הקפידה להביא מגוון דעות של חוקרים אחרים ודנה בהם ברצינות ולבסוף סיכמה את השגותיה ודעתה.
    וכך גם ספריה. קראתי ״מכריכה לכריכה״ את שלושת ספרי האסופה המסכמים כחמישים שנות מחקר. אותן יכולות של פרופסור יפת כמורה באות לידי ביטוי גם בכתיבתה. לא חשוב על מה כתבה, כל מאמר כתוב באותה בהירות, רוחב יריעה ועומק שהתבטאו בהרצאותיה.
    אני ממליץ בחום לכל אוהבי המקרא לקרוא לאהוב ולהתפעל.

    השבמחק
  4. קודם כל ״גילוי נאות״: פרופסור יפת היתה מורתי באוניברסיטה. את המערכת שלי בכל שנות לימודי מה BA ועד הדוקטורט (שלא השלמתי), קבעתי על פי הימים שבהם לימדה. אני חושב שלא היתה אפילו שנה אחת שבה לא למדתי לפחות קורס אחד שלה. זה התחיל ב״מבוא למקרא״ שם ״גיליתי״ אותה, ונמשך שנים רבות. לא חשוב מה לימדה, קוהלת, ״החוק המקראי״, דברי הימים או עזרא ונחמיה, שיעוריה היו תמיד מעמיקים ומחכימים. בנוסף לכך פרופסור יפת היא מורה בנשמתה. הרצאותיה הובאו בצורה בהירה, כשהיא מניחה נדבך על נדבך, עד להצגה של תמונה כוללת ומנומקת של כל נושא.
    וכמו יכולותיה כמורה כך גם כתיבתה. קראתי ״מכריכה לכריכה״ את שלושת ספרי האסופה המסכמים כחמישים שנות מחקר והוראה. רוחב היריעה של הנושאים המובאים בהם מחד, ועומקו של כל מחקר מאידך, הם יוצאי דופן. בנוסף, בהירות הכתיבה והמתודיקה הדקדקנית שלא מתעלמת משום פרט ולא משאירה ״קצוות פרומים״,הופכות את הקריאה לתענוג. אני ממליץ בחום לכל אוהבי המקרא לקרוא להתפעל ולהחכים.

    השבמחק