יום שישי, 23 ביוני 2023

על ספרה של ג׳ני ולנטיין, נמלים

אסתר ח״ג ויתקון זילבר, סופרת ומשוררת

הוצאת ידיעות ספרים, טל-מאי

ג׳ני ולנטיין, נמלים, הוצאת ידיעות ספרים, טל-מאי,2011, 196 עמודים


ספרה של ג׳ני ולנטיין הוא ספר מרתק ואיכותי לנוער ולמבוגרים כאחד. קראתיו בשקיקה. מטפלים רגשיים לנוער, עובדים סוציאליים, יועצות חינוכיות ומחנכי כיתה ימצאו בו עניין לעבוד אתו. ואוהבי ספרות טובה ימצאו בו תענוג ספרותי.
הספר מסופר משתי נקודות ראות לסרוגין. העלילה מסופרת פרק חדש מנקודת מבט של דמות אחת משתי דמויות מרכזיות: אחת של נער בן שבע-עשרה, והשניה של ילדה בת שמונה. הסיפור מתחיל בנער הבורח מביתו השכם בבוקר מבלי להשאיר מכתב. מעיירה קטנה חצי כפרית באנגליה אל לונדון. בלונדון הוא מתחיל לחיות בשם בדוי למחצה כשהוא משתדל לחיות בבדידות גמורה ללא שום קשר אנושי. אנו לא יכולים להבין את הסיבה לבריחתו. במחשבותיו על אימו ועל דמויות נוספות במשפחה אנו מגלים בית נורמאטיבי וקשרים טובים וחמים עם האם. גם אין שום סימן שיש איזו בעיה עם דמות האב. בהירהוריו של הנער בולטים מחשבותיו על חברו. הוא לקח אתו בבריחתו את ספרו האהוב והנערץ על חברו, שהשאיל לו כדי שיקרא, אך הוא לא קרא בו כלל. זה ספר שמתאר את עולמם המופלא של הנמלים. זה הדבר היחידי שלוקח הנער הבורח איתו בתיקו מלבד מספר בגדים מצומצם. במעט הכסף שיש לו הוא שוכר דירה זעירה עלובה בבניין עלוב ומוזנח ברחוב עלוב ברובע לונדוני עלוב.  הדמויות שהוא פוגש בבניין אינן מעניינות אותו כביכול. אחת מהן היא דמותה של ילדה כבת שמונה שגרה שם יחד עם אמה.
הדמויות בבנין מתוארות גם מנקודת המבט של הילדה. הילדה מאוד אוהבת את אמה המכורה לאלכהול לסמים ולמין. היא דואגת לה כאם אל בתה הקטנה. היפוך תפקידים נוגע ללב ומחריד.

לאט לאט נחשפות לעינינו הדמויות המוזרות בבניין. אין שם תקשורת אנושית מילולית מינימליסטית. כל הדמויות נראות מוזנחות ואדישות זו לזו פרט לדמות הזקנה ולילדה. עם זאת ראוי לציין שאין גילויי אלימות ושנאה בין דיירי הבנין. למרות המוזרות והעוני והבדידות של כולן אין תחושה של פחד או איום.

הספר מתאר את ההתקרבות האיטית של הדמויות אלו לאלו בזכות זקנה מכוערת שאיכפת לה מכולם. היא בולשת וחוקרת ופועלת למען טובת הנער והילדה בעיקר. היא משתדלת לחשוף את סודו של הנער ולפחות להחזירו
למשפחתו. תוך כדי העלילה היא ודירתה הופכים למוקד חיובי בתוך המרקם המעורער של דיירי הבניין. הילדה מחבבת מאד את הנער ומצליחה להתחבב עליו, בקושי. גם הזקנה וגם הילדה מבקשות את חברותו של הנער המסתייג. העלילה מתפתחת לקראת סופה אל בריחה נוספת: הילדה בורחת מאמה ומהנער שפגעו ברגשותיה מאד.

הסופרת שובה את ליבנו ואת סקרנותנו לגבי גורלה של הילדה.
בעקבות העלמותה של הילדה כולם נחרדים לגורלה ומתגייסים למאמץ למוצאה. הם נאספים בדירתה של הזקנה, והילדה נוסעת לעיירה ממנה ברח הנער. היא גילתה בכוח תבונתה היכן הוא גר והיתה נחושה לגלות את פשר בריחתו ואת פשר ספר הנמלים היקר לליבו. ואז הסוד הנורא מתגלה לה. חברו של הנער היה חובב נמלים מושבע. מחונן, מבריק מתבודד, ומבודד חברתית. קורבן להתעללות חבריו לכיתה. בשל מוזרות מבנה פניו. הנער שברח מביתו ללונדון היה מצד אחד חברו הטוב ומצד שני היה שותף להתעללויות בחברו. השיא הנורא היה שהוא גרם לתאונה מחרידה שכמעט הרגה את חברו המנודה.

אבל  יש הפי אנד לסיפור! לכו וקיראו כיצד.

כל הדמויות מוצאות את תיקונן. האחווה האנושית שנוצרה בבניין הנידח והעלוב הולידה תיקון מבורך לכולם.

הסיפור כתוב בידי סופרת מחוננת המציפה בעייה נפוצה ומחרידה בקרב בני הנוער לצד מצוקות הקיום האנושי המגוונות בכל אתר ואתר. בעיירה שלווה לא פחות מאשר בלונדון העיר הענקית בת מליוני בני אדם דחוסים ומנוכרים. ואולם האמון בטוב האנושי הלוחש כגחלת עמומה עמוק בלב בני האדם יש בה לחולל את הנס של השיבה הביתה אל יחסי אהבה ואחריות. בניגוד לחיי הנמלים הנהרסים ללא תקנה ברגע שניתק הקשר עם שיירת הנמלים הקדמית, לבני האדם ישנה עדיפות על הגאונות המדהימה של הנמלים. בני אדם יכולים, אם יש להם רצון עז, לתקן את המעוות, ולהצליח בכך בגדול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה