יום שישי, 16 ביוני 2023

על ספרה של תמי שם-טוב, מטעויות לתגליות

מימי יעקובי, חוקרת תרבות


תמי שם-טוב, מטעויות לתגליות, צייר: מיכאל פרוסט, כנרת זמורה דביר, למה - ספרי דעת לקוראים צעירים 2023

אתם משתמשים במיקרוגל? אני בעוונותי משתמשת בו יום יום ומעולם לא ידעתי מי המציא אותו וכיצד.
הסוגה של ספרים על ממציאים מפורסמים ומגלי עולם היתה חביבה עלי בימי נעורי, כשבצד שעון דוקסה ושרשרת זהב עם תליון אקוומרין, ספרים היו מתנה מקובלת ונחשקת לבנות מצווה. לימים התכשיטים נגנבו, אבל הספרים לא, וכך למדתי להעריץ את גלילאו, את ניוטון שתמונתו עם מנסרות הזכוכית מרצדת בזכרוני, את פסטר וכמובן את פייר ומארי קירי. כך גם עקבתי אחרי מסעות קולומבוס, מגלן וסקוט המסכן שקפא בלי שהגיע לקוטב הדרומי.
הספר 'מטעויות לתגליות' מספר לילדים בצורה מסקרנת וקולחת ששה סיפורים על תגליות והמצאות שצצו מתוך שיבושים. למרות גרסאות נעורי הכרתי רק שלשה מתוך הגיבורים בספר: קולומבוס, רנטגן ופלמינג מגלה הפניצילין. החומר התגלה בטעות מתוך זיהום פטריתי במעבדה בשנת 1928 אך עברו שנים רבות של עבודה לפני שהפכה לתרופה זמינה ב1942.
קשה להאמין שרק לפני שני דורות מחלות זיהומיות כמו שחפת היו גורם תמותה ראשי גם בארצות המפותחות. אחד המרצים של אבי שלמד רפואה בשנות השלושים של המאה שעברה, חזה שכאשר יהיו הסטודנטים רופאים תהיה בידם תרופה נגד שחפת. היתה כבר תרופת סולפה אבל לא כל כך יעילה. על שלשת הממציאים הנוספים, האמן בנדיקטוס שהמציא את הזכוכית הבטוחה, הגננת זופול שהמציאה את משחק הפלידו, והמהנדס ספנסר שהמציא את המיקרוגל למדתי לראשונה מהספר המאויר גם באופן מרהיב.

אז מה בקשר למיקרוגל?
המהנדס פרסי ספנסר היה שקוע בעבודתו במפעל למכשירים אלקטרוניים עבור צבא ארצות הברית והרגיש רעב. הוא תר באצבעותיו אחר חטיף הבוטנים והשוקולד שהיה בכיסו. "ברגע שהאצבעות שלו נגעו באריזה, הוא הופתע כל כך. החטיף שבכיס נמרח, נמס, הפך לעיסה דביקה, כאילו בשלו אותו בתנור או הכניסו לאש לוהטת. אבל שום תנור לא היה שם, והאויר במפעל היה קריר. אז איך החטיף נמס? ולמה לא חם בכיס? למה הבד לא נמס?" וכך בהמשך מתוך עיסוק בליבו של מכשיר מכ"ם נולד המיקרוגל.
שמחתי לגלות את גיבורי הספר שעבדו לטובת האנושות. רנטגן למשל סרב לרשום פטנט על אף אחת מתגליותיו ואמר שגילויים מדעיים צריכים להיות שייכים לכולם.
ובאשר לטעויות, מנחם מאד לדעת שטעויות אינן אסון והן עשויות גם להיות יצירתיות ולהוביל אפילו לחידושים מועילים. אבל כדי שיצירתיות מקרית כזו תועיל לאנושות היא מצריכה עבודה קשה ושל אנשים רבים.
הספר מומלץ לילדים וגם למבוגרים סקרנים.

2 תגובות:

  1. ספר מעניין ביותר, סקירה יפה.

    השבמחק
  2. הביקורות שלך מעוררות חשק לקרא את הספר . אני מקווה לשים עליו את היד

    השבמחק