יום ראשון, 29 ביוני 2014

הנושאים את שם התנ"ך לשוא

ד"ר שלמה בכר, אוניברסיטת חיפה (בגמלאות)

 ידוענינו ידועים כמי שלהוטים להראות// שהם יודעי תורה ובקיאים במקורות.//  
וינאמו נאום
מדקלמים מהתנ"ך ציטטה מהממת// להוכיח שאכן, האישיות מתוחכמת.// אך אם היה בוחַן פתע קצר נערך// לבדוק בקיאותם האמִתית בתנ"ך,// ללא לחשנים מאחורי המסך// לא היו קציני סדום מקבלים  ציון עובר... מסך.//
 נזכיר למדברים על "רוח התנ"ך הנשגבת"// שבתנ"ך לא רוח אחת בלבד מנשבת.// ולפי הפסוק שפוסק הנבחר// יתברר באיזו רוח מהרוחות הוא בחר.//  
ובכן, האם קראו בתנ"ך על צדק חברתי// בנבואות ירמיהו ומיכה המורשתי?// ואת הנבואות הקוראות להצניע לכת// למנהיגים העומדים בראש הממלכת?// ואת הפרק הנכון בספר דברים// הקובע מה מותר למנהיג ואלו דברים אסורים?*// הם לא שמעו, למשל, על האזהרה המצמררת// כלפי רודפי שלמונים יושבי בצמרת.// וגם ולא על נבואות ישעיהו כנגד טייקון כול יכול// שבולע את הקטנים ובונה מונופול**.// כי הלא ישעיהו מתריס נגד שרים סוררים// שהם מושחתים וחברי גנבים.// וגם ספר עמוס לא מתאים למתחסד הדרשן// כי עמוס לא אהב הדוניסטים כפרות הבשן.// ואצלו היה השר הנהנתן// מושלך מאיגרא רמא, לתחתית הסולם.// ואתו פרקליטיו, מלחכי פנכה של עשירי עולם.// 
                                                       
נראה שפרקים רבים בתנ"ך// הם מחוץ לתחום המנהיג המטופח.// המכריז בקול יהיר ומנופח//  שסלע קיומנו הוא התנ"ך.// והוא מתעלם במכוון מנבואות תוכחה// ומצטט רק פסוקים שמנבאים הצלחה.// ושאפשר להציגם בכיכר המדינה לראווה,// שיהיו עלה תאנה לכיסוי הערווה.//  אבל העלה העלוב כה שקוף// שבעדו משתקפים עיוותי כל הגוף.// והידוען, שבנוצות טווס מתרברב// נחשפות נוצותיו, שחורות כעורב.//
 -----------------------------
*דב' יז     **יש' ה. 

ראו גם המקאמה של שלמה בכר: האטד וכבשת הרש. 

אין תגובות:

פרסום תגובה