יום חמישי, 11 ביוני 2015

כריסטופר מורלי, פרנסוס על גלגלים

מתוך: המלצות על ספרים תשע״ה 2015
רות נצר* ממליצה על הספר: כריסטופר מורלי, פרנסוס על גלגלים, מאנגלית: יהונתן דיין, הוצאת זיקית, ירושלים 2012

הוצאת זיקית
הספר 'פרנסוס על גלגלים' (הוצאת זיקית. 2012) שהולך וצובר קוראים רבים בשל חינו הרב (יצאה כבר הדפסה עשירית שלו בעברית), נכתב על ידי כריסטופר מורלי שהיה עורך עתון נשים חשוב בפילדלפיה. הוא כתב את ספרו זה, שהיה ספרו הראשון, ב-1917, וזכה מייד להצלחה גדולה. המבט על מסע הגדול של גיבורת הספר חייב להתייחס לשנת כתיבתו. גיבורת הספר היא הלן, רווקה בת 39, שעבדה רוב שנותיה כאומנת ואחר כך עברה להיות סוכנת הבית של אחיה אנדרו, הסופר הידוע, בחוותם הכפרית. שם היא טיפלה בחווה ובכל ניהול הבית.
יום אחד מופיע בביתם רוכל ספרים נודד שנע על פני הארץ בקרון ספרים רתום לסוסה, שהוא גם ביתו הנייד. הוא מבקש למכור את הקרון לאנדרו אחיה הסופר, שבמילא נודד בדרכים כדי למצוא חוויות לכתיבה. והלן במחווה פתאומית מחליטה לרכוש את הקרון לעצמה ולצאת לדרך כמוכרת נודדת וכך להפוך לאשה עצמאית ולנכס לעצמה את הזכויות של אחיה למסע. המהפך של הלן במסע הוא מהיותה משרתת צרכי האחרים וצרכי הגברים לאשה שמגשימה את עצמה: היא מפרנסת את עצמה בדרכים, עוסקת בעניני הרוח והספרות, שעד כה היו המונופול של העולם הגברי בלבד (אחיה והרוכל), ואף מדמיינת לעצמה שגם היא תכתוב ספר. מהפך זה, במיוחד כנגד ההתנגדות הנמרצת  של אחיה, הוא אכן נועז. במיוחד בתקופה בה נכתב הספר, בשלהי התקופה הויקטוריאנית, שבה אשה יכלה לעבוד או כאומנת או כזונה.
אלא שהמשך העלילה מחזירה אותנו אל עלילת הרומן הקלסי למשרתות, ואל עלילת האגדות בהן סופה הטוב של כל נערה הוא במציאת אלוף נעוריה ובנישואין. לפני כן הרוכל "הפילוסוף הקטן" אדום הזקן, כיאה לאביר המציל את העלמה, מציל אותה משודדים, והלן, כמו אריאדנה במיתולוגיה היוונית שמצילה את תזאוס מהלבירינט, מצילה אותו מבית הכלא. הלן והרוכל הנחמד מתאהבים ואחרי שרשרת ארועים נישאים, ומוכרים את הקרון לאנדרו. מכאן משתמע שהלן תוותר על השגי עצמאותה להיות רוכלת נודדת, רעיון מופרך למדי, ותחזור לאפות לחמניות, שהן, כפי שאומר לה הרוכל, השירים שלה. וכל זה כיאות למתבקש בראשית המאה העשרים: מותר לך לממש פנטזיה (מלבד להיות אומנת ועקרת בית) של אשה עובדת, של עצמאות ועולם רוחני, כל זמן שהיא זמנית בלבד. ממש כמו מסעה של דורותי ב'קוסם מארץ עוץ', שנכתב באותה תקופה, שמסיימת את מסעה בשיבה הביתה תוך כדי הכרזה: אין כמו בבית! ואולי בדיוק בשל כך זכו (ועדיין זוכים) שני הספרים להצלחה גדולה כל כך.

רות נצר היא פסיכולוגית קלינית ואנליטיקאית יונגיאנית. משוררת, ציירת וחוקרת ספרות וקולנוע. פירסמה עד כה חמשה ספרי עיון, תשעה ספרי שירה ואוטוביוגרפיה משפחתית. זכתה בפרסים ספרותיים רבים. על ספרה האחרון, נפש הקולנוע: ארכיטיפים ומיתוסים בסרטים, הוצאת רסלינג, תל אביב 2014, ראו הסקירה של ד״ר לאה מזור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה