יום שישי, 12 ביוני 2015

רובנקר של בלינדה באואר

מתוך: המלצות על ספרים תשע״ה 2015
עבי קלדרון, בית ספר רנה קאסין
 ממליץ על הספר:
 Belinda Bauer, Rubbernecker, Bantam Press, 2013
אני ממליץ לקרא את המותחן הרביעי - Rubbernecker - של הסופרת הבריטית בלינדה באואר. כוכב עולה בשמי ספרות המתח הבריטית. הקורא העברי מכיר בוודאי את שני המותחנים הקודמים שלה, שכבר תורגמו לעברית: מתחת לאדמה (מאנגלית: ברוריה בן-ברוך), ירושלים 2011, וצד אפל (מאנגלית: הדסה הנדלר), ירושלים 2012. שניהם יצאו בהוצאת כתר. 
גיבור המותחן החדש והמאד מצליח שלה הוא סטודנט צעיר לרפואה בשם פטריק פורד המתחיל את לימודי האנטומיה שלו באוניברסיטת קרדיף. פטריק חושד שהגופה שמנותחת על ידי הסטודנטים מנסה לרמוז לו, שלא היה כאן מוות טבעי אלא רצח.
בעלילה משולב סיפור נוסף אודות אדם ששוכב בתרדמת עמוקה, וחש שקורה דבר מוזר לחולה ששוכב במיטה לידו ונמצא במצב קשה מאד. אנו חשים את אווירת האימה והתסכול, במחלקה שבה החולים הם חסרי אונים, ונתונים לחסדי הצוות הרפואי.
פטריק סובל מסינדרום אספרגר (תסמונת הנמצאת על הקשת האוטיסטית).[1]  באואר מנצלת עד תום את תכונות סינדרום האספרגר: חוסר יכולת לזהות רגשות של אנשים אחרים, בשילוב אינטליגנציה גבוהה מאד ותשומת לב לפרטים הקטנים. פטריק אומר את כל מה שבליבו ללא מעצורים, ומבין באופן מילולי את הדברים שנאמרים לו. הוא מתנהג בצורה ילדותית, והוא נחוש לגלות מי הרג את את האדם שאת גופתו מנתחים. מה שיכול להיות מדכא ומכאיב, הופך בספרה של באואר למצחיק ומושך בזכות כשרון הכתיבה שלה. 
בסוף כשאנו מצפים לקשירת כל הקצוות, באואר שוברת את הציפיות, ופונה לכוון חדש ומפתיע, ובכך שומרת על המתח עד המשפט האחרון.
זהו ספר מותח מתחילתו ועד סופו, ושבוע לאחר שסיימתי לקרא אותו, גיליתי לפתע שמסתתר בספר רצח נוסף שלא פוענח.   
[1] [ספרים פופולרים נוספים העוסקים במחלה זו הם: מרק האדון: "המקרה המוזר של הכלב בלילה" וגרהם סימסיון: "פרויקט רוזי" ו"אפקט רוזי"].

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה