יום חמישי, 16 ביולי 2015

שישה מתוך שישה מליון

ד"ר צביה רחימי - שפרן, מחנכת וחוקרת חינוך

דניאל מנדלסון, האבודים: שישה מתוך שישה מליון, מאנגלית: אביעד שטיר, הוצאת ספרי עליית הגג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד, תל אביב 2008

הוצאת ספרי עליית הגג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד

בעשור האחרון הופיעו ספרים רבים העוסקים בחקר שרשים אישיים, חקר גניאולוגי בפרט וחקר גנאולוגי יהודי בפרט. לא מעט ניצולי שואה, או נכון יותר דור שני או שלישי לשואה בישראל ועוד יותר בארצות הברית ובאירופה המערבית, מחפשים את שורשיהם בצמא. באמצעות מסמכים, חקר מצבות, חיפוש בילקוטי קהילות, תמונות והמרשתת - בלשות הסטורית ממש -  נוצרו לא רק מפגשים מרגשים וגילוי קרובים מפזורות שונות אלא גם ספרים מרגשים רבים. הספר אבודים הוא אחד כזה. ספר שהיה לרב-מכר בינלאומי ותורגם לשפות רבות. 

מיכאל, הנכד, מתחיל לחפש את שורשיו אחרי שסבו כבר נפטר, אבל התובנה המרכזית שלו היא בת תוקף לגבי כל אחד מאיתנו:
"...אני בוכה כי סבא שלי נפטר לפני שנתיים ועכשו כבר מאוחר מדי לשאול אותו שאלות: אני האמנתי ואני מאמין, אחרי כל מה שעשיתי וראיתי, שאם תטיל את עצמך אל תוך המסה של הדברים, אם תחפש דברים, אם תבדוק, הרי שבעצם פעולת החיפוש תגרום למשהו לקרות, משהו שאחרת לא היה קורה. אתה תמצא משהו, אפילו משהו קטן, משהו שבוודאי יהיה יותר מאשר אילו מלכתחילה לא הלכת לחפש, אילו לא שאלת את סבא שלך אף שאלה. סוף סוף למדתי את הלקח שלימדו אותי, שנים אחרי מותם, מיני ספילר והרמן הספר. אין שום נסים, אין צרופי מקרים קסומים, ישנה רק ההסתכלות, ולבסוף הראייה, של מה שהיה שם כל הזמן" (עמוד 612).
דניאל נוסע בעקבות רמזים, תמונות, קטעי ידיעות ומעט מסמכים לפגוש ניצולי שואה מבני משפחתו בשלוש יבשות, כאשר עברית, אנגלית, גרמנית וספרדית הן שפות גישור, אך יותר מכל הוא נפגש בריחות, במרקחות, בנימוסים משם מאירופה, מתוצרת בית סבו באוקרינה... והם מושכים, מבהירים, מראים מציאות חיים תוססת, שאמנם כבר נעלמה, אך נשארה חיה בזכרונות, ומהווה מחווה לדור ההוא ואות וסימן עבור הדורות הבאים.

* ד”ר צביה רחימי שפרן היא מחנכת וחוקרת חינוך. פירסמה מאמרים רבים ואת הספרים: אני רעב לאמת - מסע בשבילי חייו של הרב ד"ר דוד שפרן, רחובות 2015; וההכשרה לתפקידים חדשים בקרב המורים בישראל - המקרה של מיסוד תפקיד המורה המאמן, ירושלים 2003.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה