יום שני, 21 בספטמבר 2015

האם נתגלה קבר המכבים?

מנהלי החפירה בוחנים את האתר. באדיבות רשות העתיקות
לפי המקורות, בימי הבית השני (המאה השניה לפנה״ס), הנהיגו המכבים - מתיתיהו הכהן וחמשת בניו - את המרד בשלטון היווני. מוצאם היה מהעיר מודיעים/מודיעין (על שמה קרויה העיר מודיעין של ימינו). שם פרץ המרד ושם בסופו של דבר נקברו יהודה המכבי ואחיו. אבל היכן בדיוק מצוי הקבר ומה היתה צורתו?

על קבר המכבים מסופר בספר המכבים ובקדמוניות היהודים של יוסף בן מתיתיהו. הוא מתואר שם כמבנה מרשים, גבוה, מוקף עמודים, צופה אל הים, עשוי אבנים משובחות, ומקורה במעין פירמידות. 
סמיכותה של חורבת הגרדי לכפר הערבי אל-מידיה, והדימיון בין השם הערבי של הכפר לשם מודיעין, משכו אליה לפני כ-150 שנה ארכיאולוגים וסקרנים. חלקם תיעדו את האתר ברישומים וציורים וחלקם חפרו בו. חפירותיהם חשפו מבנה קבר מרשים הנישא על אומנות אדירות, שהחזיקו לוחות אבן ענקיים, ומעליהם, ככל הנראה, הייתה קומה שנייה. בתחתית המבנה התגלו כוכי קבורה מפוארים. ההתרגשות היתה רבה, וראשוני החוקרים אף יצאו בהצהרות כתובות: "אכן, אין מקום לספק: מצאתי את קבר המכבים והמחפורת שחשפתי החזיקה את אפרו של מתתיהו"; "חורבות הקבר מתאימות בהחלט לקבר המכבים כפי שהוא מתואר במקורות".

את ההתלהבות צינן ארכיאולוג צרפתי בשם שארל קלרמון-גאנו. חפירותיו באתר חשפו ברצפת כוכי הקבורה פסיפסים, ועליהם עיטור צלב. בעקבות כך הוא קבע כי "ייתכן שמבנה זה נבנה על ידי הנוצרים כדי להנציח את מקום קבורתם של הקדושים המכבים, שכן אלו היו קדושים עילאיים בעיני הנצרות. לא מן הנמנע שבעתיד תמצא ראיה חד-משמעית המצביעה על האתר כמקום קבורתם של המכבים". מאז דיווחו של אותו ארכיאולוג, נזנח האתר והוא נותר בשיממונו. 

לאחרונה החליטה רשות העתיקות לצאת למסע חיפוש בעקבות קבר המכבים, במטרה לפצח אחת ולתמיד את חידת המקום בעזרת כלי מחקר מודרניים.
בשבועות האחרונים אותר מבנה הקבר המפואר, והוא נחפר בשנית בסיועם של תושבים רבים ממודיעין ומיישובי חבל מודיעין. לדברי עמית ראם ודן שחר, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "אין ספק שהמבנה שנחשף הוא יוצא דופן. התיאורים מלפני 150 שנה נחשפו כאן למול עיננו, גילינו את כוכי הקבורה המפוארים, אומנות אדירות שהחזיקו, ככל הנראה, קומה שניה, חצר מבוא המובילה לקבר ומבנים נלווים נוספים. לאכזבתנו, המבנה שראו קודמנו נשדד, ואבניו נלקחו לבניית היישובים מסביב, ואולם עדיין, המראה במקום מרשים ומעורר דמיון. הראיות הארכיאולוגיות המצויות בידינו בשלב זה עדין אינן מספקות לקבוע כי זהו מקום קבורתם של המכבים. אם מה שחשפנו אינו קבר המכבים עצמו, הרי שקיימת סבירות גבוהה כי זהו האתר שהנצרות הקדומה זיהתה בו את אחוזת הקבר המלכותית, ולכן, אולי, הקימה את המבנה. נראה כי לא ניתן לפסול על הסף הנחות עבר, אך עדין דרושה חפירה ועבודה רבה על מנת לאמת באורח חד משמעי את ההנחה הזו, והחידה נותרה בעינה - החיפוש אחר קבר המכבים החמקמק נמשך".  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה