יום חמישי, 15 במרץ 2018

מגילת 4Q274 ו-לוח ממגילת 4Q418 חוכמת רז נהיה (ד) מקומראן נחשפות עתה לראשונה לציבור




שימור המגילות במעבדות רשות העתיקות בירושלים. צילום: שי הלוי, רשות העתיקות


היום נחשפות לראשונה לציבור שתיים ממגילות מדבר יהודה.  

במוזיאון המדע והטבע שבדנוור, קולורדו נפתחת היום (16.3.2018)  תערוכה גדולה של רשות העתיקות שתמשך חצי שנה. מוצגים בה יותר מ-600 פריטים עתיקים מישראל, בהם אבן מהכותל המערבי במשקל 3 טון, המשקוף הגדול והמרשים ביותר שנחשף בארץ מאחוזה מימי בית ראשון, וגולת הכותרת - 20 מגילות ממדבר יהודה, שיוצגו בשני סבבים מטעמי שימור.
בסבב הראשון תוצג לציבור לראשונה מגילה העוסקת בענייני טומאה וטהרה, ובסבב השני - חלק ממגילת חוכמת רז נהיה (ד), ובו מסרים אפוקליפטיים.

לוח ממגילת רז נהיה. צילום: שי הלוי, הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי

המשמרת טטיאנה טריגר מחזיקה את מגילת משפטי טהרה. צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות
בשל תנאי השימור והטיפול הקפדניים של המגילות, עשר מגילות, הנשמרות בתערוכה בתנאים מיוחדים ותחת בקרת תנאים מחמירה, יחזרו לארץ בתום שלושה חודשים של תצוגה והן יוחלפו בעשר אחרות. המגילות שיחזרו מתצוגה, ינוחו במשך חמש שנים לפחות במחסן המגילות של רשות העתיקות, בתנאי אקלים המדמים את תנאי מערות מדבר יהודה, בהן נמצאו.
מגילת 4Q274, משפטי טהרה, נכתבה בעברית בסוף המאה הראשונה לפנה"ס. המגילה עוסקת בענייני טומאה וטהרה על פי התורה. על פיה רק אנשים במצב של טהרה יכולים לעסוק בדברים שבקדושה. לפיכך, על אדם שנמצא במצב של טומאה להיטהר. טומאה עשויה לעבור מאדם או מחפץ לאחרים, ועל כן, יש לצאת ממצב הטומאה ולהיטהר באמצעות פעולות מסוימות כמו טבילה. אם גורם הטומאה הוא מחלה יש צורך בבידוד לפרק זמן מסוים. יש לבודד את האנשים הטמאים לא רק מהאנשים הטהורים, אלא גם מאלה הטמאים בסוג טומאה אחר. השקפה זו הופיעה מאוחר יותר גם בספרות חז"ל.

            אולם הצגת המגילות בתערוכת רשות העתיקות. צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות 

ריבוי המקוואות וכלי האבן שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות מימי הבית השני בארץ, מלמד כי דיני הטומאה והטהרה היו חשובים ביותר בחיי היום יום מתקופת החשמונאים ולאורך כל תקופת בית שני. מגילה זו היא עדות נוספת למרכזיותו של הנושא. 
לוח ממגילת 4Q418 חוכמת רז נהיה (ד) אשר ייחשף לראשונה אף הוא במסגרת התערוכה, הוא חלק מחיבור חכמה מסוף המאה הראשונה לפנה”ס. הוא דומה באופיו לספר משלי, אך כולל מסרים אפוקליפטיים. המורה או החכם פונה לתלמיד ומורה לו מהי ההתנהגות המוסרית הראויה, שתאפשר לו להימנע ממעשים רעים. כך, מובטח לו שיצא נשכר בכל תחומי החיים, ושיצליח להגיע לדרגה הרוחנית הגבוהה של צדיקים. ההנחיות לחיי היום-יום כוללות עצות לפעילות עסקית הוגנת וכן לנישואים ראויים. אחד המאפיינים יוצאי הדופן בחיבור זה הוא החזרה הרבה על הצירוף "רז נהיה", מונח שהחוקרים טרם הסכימו כיצד לפרשו. יש המפרשים אותו כ-"סוד הקיום", אך אפשר גם לפרשו כ"סוד שצופן העתיד". המסרים בטקסטים של רז נהיה, מוצגים כמידע שמגיע ישירות מאלוהים ומועבר דרך המשכילים לתלמידיהם.
בנוסף לשני כתבי היד האלה, יוצגו בשני הסבבים מגילות מקראיות, חוץ מקראיות וכיתתיות ממערות קומראן, המשקפות את העושר הספרותי של אוסף מגילות מדבר יהודה, וכן תעודה מתקופת מרד בר כוכבא (132-135 לספירה).
אוצרות התערוכה הן פרופ' ריסה לוויט כהן מאוניברסיטת סן דייגו ווד"ר דבי בן עמי מרשות העתיקות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה