יום רביעי, 1 במרץ 2023

כתובת דרויש איננה אותנטית

רשות העתיקות מודיעה כי הכתובת שנושאת את שמו של דריווש הראשון אינה אותנטית

חוקרת מומחית לכתיבה קדומה, השאירה בתל לכיש את החרס בניגוד לאתיקה, דבר שיצר הטעיה * רשות העתיקות תרענן את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ

רשות העתיקות מודיעה כי החרס הקדום שנמצא ע"י מטיילים בתל לכיש, הנושא את הכיתוב 'דריווש שנת 24', אינו אותנטי.
בעקבות הפרסום ביום רביעי האחרון, פנתה אתמול (ה') אל הרשות חוקרת מחו"ל, שהשתתפה באוגוסט האחרון בחפירות משלחת זרה בתל לכיש. חוקרת זו, היא אחת מהבודדות בעולם המתמחות בתעתיקים של השפה הארמית הקדומה. החוקרת התוודתה, כי הדגימה לקבוצת תלמידים את חריטת הכתובת על חרס קדום, ולאחר מכן השאירה את הממצא בתל - דבר שבדיעבד יצר הטעיה. החוקרת תושאלה, ולדבריה, לא היתה לה כל כוונת זדון.
"רשות העתיקות לוקחת אחריות על האירוע", אומר פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של הרשות. "החרס נחקר על ידי ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום, וע"י הארכיאולוג סער גנור, החוקר את תל לכיש, אבל מסתבר שנתקלנו ב'כתובת שהתחפשה'. בתור ארגון שהאמת המדעית היא נר לרגליו, אנחנו מחוייבים בתיקון הטעות בפני הציבור. "מבחינה אתית-מדעית, האירוע חמור מאוד. השארת הכתובת החרוטה באתר היתה רשלנית, והדבר הוביל להטעית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית. אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו במחקר הארכיאולוגי".

“האירוע ממחיש את הסכנה שקיימת בהוספת כתב מודרני על גבי חפצים עתיקים - נושא שמעסיק את הקהילה המדעית מזה שנים רבות. במקביל לבדיקה הפליאוגרפית בידי מומחה עתיר נסיון, החפץ נבדק במעבדות ונמצא כחרס עתיק. הדבר מוכיח פעם נוספת שרק חפץ שמתגלה בחפירה מסודרת ויוצא מהאדמה לעיני הארכיאולוגים, הוא 100% אמיתי. כל חפץ אחר שמתגלה מעלה סימני שאלה.”
לאור האירוע, רשות העתיקות תרענן את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ.

הנה הפירסום שקדם לידיעה שהכתובת איננה אותנטית:
כתובת הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון נחשפה על ידי בגן לאומי תל לכיש.



כתובת דריווש. צילום: שי הלוי, רשות העתיקות

הכתובת, שנחקרה בידי סער גנור מרשות העתיקות וד"ר חגי משגב מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מתפרסמת בכתב העת "Atiqot" גליון 110, בהוצאת רשות העתיקות.
מדובר בכתובת הכתובה בארמית וחרוטה על חרס מלפני כ- 2500 שנים, ובה נכתב "שנת 24 דריוש". הכתובת מציינת את שם המלך הפרסי דריווש הראשון. זו הפעם הראשונה שנמצאת בארץ כתובת הנושאת את שמו של המלך דריווש הראשון. בימיו (522 – 486 לפנה"ס), נערך שינוי מנהלי מקיף ברחבי האימפריה וגבולותיה התרחבו. עם עליית חישראש (אחשוורוש) בנו, הגיעה האימפריה הפרסית לשיאה, ושלטה כמעט בכל העולם הקדום.
לדברי החוקרים, סער גנור מרשות העתיקות וד"ר חגי משגב מהאוניברסיטה העברית בירושלים "בחפירות המשלחת הבריטית בתל לפני כ – 90 שנה, נחשף מבנה מנהלי פרסי מפואר, שנבנה על גבי הריסות ארמון מלכי יהודה. במבנה, שהשתרע על פני 1800 מ"ר, נחשפו חצרות ואולמות מפוארים שבכניסות אליהם הוצבו בסיסי עמודים ייחודיים שכדוגמתם נמצאו עד כה רק במבנים מפוארים בפרס (איראן).



כתובת דריווש. צילום: שי הלוי, רשות העתיקות


המשלחת הבריטית פירקה את שרידי המבנה המפואר כדי לחפור את ארמון מלכי יהודה, ופרט לבסיסי העמודים לא נותר שריד ממבנה זה בשטח גן לאומי תל לכיש. עתה, באופן אקראי, נמצאה הכתובת בשטח המבנה המפואר.
נראה שמדובר בפתק מנהלי, מעין "ברקוד" קדום שתיעד קבלה או מסירה של סחורה. על פי מנין שנות מלכותו של דריווש הראשון, ניתן לתארך את הכתובת "שנת 24", בדיוק רב, לשנת 498/7 לפנה"ס.
ארץ ישראל, שהייתה חלק מהאימפריה הפרסית, העלתה מיסים מתוצרת חקלאית כחלק משיטת הניהול והשליטה של מלכי פרס ברחבי האימפריה. לכיש, שהייתה אחת מהערים המרכזיות בפחוות אדומיאה ובארץ ישראל בתקופה הפרסית, הוקפה בחומה, נבנה בה מקדש, והיא ריכזה את המיסים שנשלחו לאוצרות המלך. פעולות האיסוף והמשלוח בוצעו במבנה המפואר שניצב בליבה, ונראה שהכתובת שנמצאה כעת, היא מעין פתק משלוח, שיתכן כי נחרט בידי פקיד או מחסנאי במבנה הממלכתי. הכתובת הקצרה מצטרפת אל אוסף הכתובות המנהליות הקדומות הידועות במחקר, וככל הנראה היא אחת הקדומות מבין אלו שנמצאו בארץ - מתחילת השלטון הפרסי.


תגובה 1: