יום ראשון, 15 בספטמבר 2019

יעקב - סיפורה של משפחה. ספרו של יונתן גרוסמן

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית


על: יונתן גרוסמן, יעקב - סיפורה של משפחה, הוצאת מכללת הרצוג - תבונות * ידיעות אחרונות * ספרי חמד, ראשון לציון תשע״ט 2019, 543 עמודים

׳יעקב - סיפורה של משפחה׳ הוא ספרו שלישי של פרופ׳ יונתן גרוסמן, בסדרת נועם המוקדשת לקריאה ספרותית בספר בראשית. הכרך הראשון הוקדש לסיפורי הראשית, הכרך השני למחזור סיפורי אברהם, והשלישי, המונח עתה לפנינו - למחזור סיפורי יעקב. ומדוע אין כרך על סיפורי יצחק? מאחר ש׳ההכרעה המקראית היא לפתוח את מחזור סיפורי יעקב מיד בתום מחזור סיפורי אברהם, וסיפורו של יצחק בלוע בתוך מחזור סיפורי בנו׳ (עמ׳ 11).
פרופ׳ יונתן גרוסמן הוא חוקר מובהק של הסיפור המקראי. הוא מרצה במחלקה לתנ״ך באוניברסיטת בר אילן ובמכללה האקדמית הרצוג בגוש עציון. הוא פירסם מאמרים וספרים רבים על התנ״ך כספרות. מהים הגדול אזכיר כאן את ספריו: אסתר - מגילת סתרים (2013), גלוי ומוצפן - על כמה מדרכי העיצוב של הסיפור המקראי (2015) ומגילת רות - גשרים וגבולות (2016). 
מחזור סיפורי יעקב משתרע על פרקים כה-לו בספר בראשית, והוא מסודר, כך מראה גרוסמן, במבנה קונצנטרי. הספר המונח עתה לפנינו הוא קריאה רצופה וצמודה של סיפורי יעקב. הוא מחולק לי״ד פרקים שאלה כותרותיהם:
א. הריון, לידה ובגרות
ב. סיפורו של יצחק
ג. גניבת הברכות
ד. חלום הסולם ונדר יעקב
ה. מפגש יעקב ורחל על הבאר
ו. נישואי יעקב ולידת בניו
ז. הסכם הרכוש
ח. פרידת יעקב מבית לבן
ט. מלאכים במחניים
י. מפגש יעקב ועשיו
יא. ״ולמקנהו עשה סכת״
יב. מזבח בשכם ומעשה דינה
יג. סגירות מעגל
יד. תולדות עשיו
הספר נפתח בפתח דבר שאחריו מבוא בעל שלושה חלקים: יעקב - בחירה מחודשת, יחסי אלוהים ואדם, ומבנה מחזור סיפורי יעקב, ונחתם בסיכום, שאחריו רשימה ביבליוגרפית עשירה המכונה בספר בשם העברי היפה: ׳קיצורי הפניות׳ (עמ׳ 543-515). 
גישת הספר היא ספרותית וסינכרונית, וכמו אצל רבים מחוקרי הסיפור המקראי סוגיות הביקורת הגבוהה (שאלות דיאכרוניות) והנמוכה (סוגיות נוסח) הן מחוץ לאופק שלו. הספר עוסק באמצעים הספרותיים המשמשים להבעת האמונות והדעות, וההבטים הפסיכולוגיים והמוסריים-ערכיים, גם בסיפורים הבודדים וגם במחזור כולו. הפרשנות וספרות המחקר המזינים את הספר הם בעיקר הפרשנות היהודית הקלאסית וחקר הספרות העברית והכללית. המחבר מצביע על קשיים בטקסט, מציע להם הסברים מגוונים שהועלו לפניו, ולבסוף מציע את פתרונותיו המעניינים. הספר מנוסח בבהירות ובחן וסגנונו קולח. הוא משובץ בטבלאות רבות עם השוואות שמחדדות את הדקויות הספרותיות. 
דרכו של מחקר היא, שעם כל תשובה נפתחות דלתות לשאלות חדשות. וכך גם בספר הזה. בסיומו כותב גרוסמן: ׳מחזור סיפורי יעקב תם אך סיפורו של יעקב לא נשלם. בסיפור יוסף ואחיו החותם את ספר בראשית יש הדהוד חוזר ונשנה של סיפורי יעקב… שלא כמו מחזור סיפורי אברהם שנחתם בפטירתו ובקבורתו, יעקב לא מת בסוף מחזור הסיפורים, ורק בסוף סיפור יוסף נשמע על פטירתו וקבורתו... במובן מסוים, מגמת העל של מחזור סיפורי יעקב נותרת חידה גם בתום ניתוחה׳ (עמ׳ 512). 


תגובה 1:

  1. הספר נפלא (כרגיל אצל פרופ' גרוסמן) וגם הסקירה מועילה

    השבמחק