יום ראשון, 7 בינואר 2018

אתר פרהיסטורי בן כחצי מליון שנה נחשף בג'לג'וליה שבשרון


מאות אבני יד שיצר האדם הקדמון נחשפו בחפירה. צילום שמואל מגל, רשות העתיקות

חקירת התגלית תתרום להבנת אורח החיים וההתנהגות האנושית לפני כחצי מיליון שנים

אתר פרהיסטורי מלפני כחצי מליון שנים המתפרש על פני כ-10 דונמים, נחשף בחודשים האחרונים בחפירה ארכיאולוגית משותפת של רשות העתיקות והחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בארץ ובלבנט (המזרח התיכון הקדום) ידועים רק אתרים נוספים ספורים מתקופה זו, המזוהה עם שלב מאוחר של "התרבות האשלית". בחפירה נחשפו מאות אלפי פריטי צור, מאות מהם מטיפוס 'אבן יד' האופייני לתקופה. 

לדברי מעין שמר, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, ופרופ' רן ברקאי, מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, "כלי הצור שנחשפו בכמות יוצאת דופן במהלך החפירה, מספקים מידע חשוב על אורח החיים של בני האדם הקדמונים בתקופה הפליאוליתית התחתונה באזורנו. נראה כי התנאים הסביבתיים שהתקיימו בג'לג'וליה לפני כחצי מליון שנה, יצרו סביבה מועדפת, אליה חזרו הקדמונים שוב ושוב. את כלי הצור שנמצאו באתר בכמויות יוצאות דופן, ניתן ליחס ל"הומו ארקטוס" - האב הקדמון הישיר של כל בני האדם החיים היום. בתקופה זו, היו הקדמונים ציידים -לקטים: הם נהגו ללקט ולצוד את המזון שלהם ונעו ממקום למקום בהתאם להיצע שסיפק להם השטח. שחזור הסביבה הקדומה  מלמד כי בני האדם הקדומים חיו על שפת נחל (אולי נחל קנה, שאפיקו עובר היום כחצי ק"מ מדרום לאתר) אשר היווה 'נקודה ירוקה' בנוף. בנקודה זו, היו זמינים במקום אחד שלושה צרכים בסיסיים של האדם הקדמון: מים לשתייה, סוגי מזון שונים (צמחייה ובעלי חיים) וסלעי צור, מהם יצרו כלים. היקף האתר מלמד שלאדם היה זיכרון גיאוגרפי של מקום, וייתכן שהוא חזר לאזור לפי מעגל עונתי". 



אבן יד שיצר האדם הקדמון. צילום שמואל מגל, רשות העתיקות
אבני היד, שמאות מהן נמצאו באתר, הן כלי שצורתו לרוב מזכירה טיפה גדולה. סיתות ועיצוב אבני יד הם מלאכה מורכבת, הדורשת תכנון קפדני מראש והיכרות מעמיקה עם חומר הגלם. אבני היד היו בשירות האדם הקדום במשך למעלה ממליון שנים. יש המציעים, כי כלים אלה שמשו בעיקר לביתור בעלי חיים גדולים כדוגמת פילים אחרים גורסים, שהם שימשו כ"אולר שוויצרי" של תקופת האבן, והיו לה שימושים נוספים כגון ציד וטיפול במזון צמחי. כלי הצור באתר מלמדים על חדשנות ויצירתיות טכנולוגית. 
הימצאותו של אתר קדום כל כך על שטח נרחב ובמצב שימור נהדר היא תגלית חשובה. במרכז הארץ מוכרים רק שני אתרים מתקופה זו: האחד בקיבוץ אייל, כחמישה ק"מ צפונית לג'לג'וליה, והשני, המתוארך לשלב תרבותי מעט מאוחר יותר, במערת קסם שנמצאת כחמישה ק"מ מדרום לכאן. אנחנו רואים כאן מגוון טכנולוגי רחב של טיפול באבני צור, ואין ספק שחקירתו לעומק תתרום רבות להבנת אורח החיים וההתנהגות האנושית לפני כחצי מיליון שנים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה