יום ראשון, 26 באוגוסט 2018

סיפורה של דינה – דרמה עוצרת נשימה

הרצל חקק, משורר

הוצאת פיוטית

על ספרו של חגי קמרט, "אהבת דינה", הוצאת 'פיוטית, 297 עמודים, 2018.

אין היום סופרים רבים שמוכנים לקחת על שכמם משימה מורכבת לכתוב רומן היסטורי או רומן מקראי. התמודדות עם תקופה אחרת אינה דבר קל, ויש ציפיות נוספות שחייבים לעמוד בהן: להכיר היטב את הסיפור הקדום, להיות בקיא בכל הרקע החברתי של הזמן המתואר, לדעת לבנות הכול בעיבוד מחודש, להאיר זוויות שלא הכרנו, להפתיע אותנו בפרשנות מחודשת.
הסיפור של דינה בספר בראשית נותר מוצפן ולא מפוענח. לכאורה הכול מוצג כמאבק בין עמים, בין תרבויות, אבל הסודות של הגיבורים נותרים לא ברורים. מעבר לפרשנות המקראית, הקוראים מחכים לסופר שייתן לו סיפור עשיר, שיקים לתחייה עולם קדום.
סיפורה של דינה הופך במכחול האמן של חגי קמרט לדרמה עוצרת נשימה. הסיפור המקראי לובש גוונים ומקבל עומק – ואנו מתוודעים לסיפור אהבה סוחף. דינה חושפת בפנינו פכּים נסתרים מסיפור חייה, ואנו מתוודעים לסיפור משפחתי סבוך ונפתל.

חגי קמרט. צילום: תפארת חקק
חגי קמרט מאיר את אהבת דינה בעיניים של סופר הבקיא בסיפור המקראי - ובד בבד כאיש אוהב החרד לגורלה של דינה. הוא אכן מספר על שמריץ את הדמויות והולך עמן בדרכן, אבל הקורא חש את הקשר המיוחד שיש לו לגיבורה שלו, לדינה.
יומנה של דינה חושף גרסאות שונות לסיפור המאבק בין רחל ולאה על לבו של יעקב, רבדים מן הקורה בקשר בין השפחות זילפה ובלהה לשתי האחיות רחל ולאה. בתוך מארג הדרמות הנשיות מצליח חגי קמרט לבנות ביד עדינה את הצימאון של דינה בת יעקב לאהבה. כמה כּאֵב קיים בה לנוכח ההתעלמות של אביה מאמה לאה, כמה שברון לב קיים בה לנוכח היחס המתנכר של אביה אליה, אל ילדתו היחידה.
אתה קורא ומדפדף בגווילים של עולם שחלף, ולרגע אתה חש שאתה פולש כצופה לכל חדרי החדרים, לנבכי המאהל של הנשים, מסתובב בשדות, מביט מעבר לחלונות. חגי קמרט מקים עולם שלם לחיים, כבמאי סרטים הבונה לו תפאורה לסרט על עולם ישן.
הסיפור חושף רבדים של קשרים בין הנשים, בין דינה לאמה: בעולם פטריארכלי שבו זכו הבנים ביחסו החם של האב, מרגישה דינה דחויה, מבקשת מזור ללבה – וכך היא חשה:
"אז הייתי באה אל פינה חשוכה בחדר, יושבת ובוכה. בוכה על מר ליבי על היותי ילדה ולא ילד. על היותי ילדה יחידה בודדה בלא אחות לשיח עמה, לדבר אתה, אפילו לשפוך את מאווי הלב, לגלות בפניה את הצער והאכזבה שמביעות עיניי".
היגון של דינה שובה את לבנו: הצמא לקשר אמיתי נרקם ביד אוהבת של מספר רגיש, ואנו עדים לחוטי עלילה מפתיעים, המובילים לקשר אהבים אסור בין דינה לבין הנסיך שכם, שקמרט טווה בהדרגה מתוך שלבים של התקרבות. העולם הקדום, שבו נערות שבויות בבתיהן נחשף ומרטיט לבבות. יש רצון עז לפרוץ אל העולם החיצון, וחוטי האהבה הראשונים נרקמים בקשרי מבטים דרך צוהר החלון. המחבר מוליך את דינה בתעוזה לשבילים רחוקים, וכמספר כה קרוב ללב גיבורת לבו, הולך הוא שבי אחר ייסוריה של דינה, עוקב  בעדינות אין קץ אחר מאווייה לחפש גבר חלומות: הוא מחזק אותה בהסתכּנות שלה לחפש גבר זָר, לדבוק בַּנסיך שכם, שכֹּה שבה את לבה.
"ואומנם משעברו ימים שלושה ולא ראיתי עוד את שכם, גברו געגועיי אליו; אל דמותו, אל ארשת פניו, אל יופיו. אודה כי אותה עת עוד לא ידעתי, אף כי נמשכתי. ועוד בכל זאת עצמי שאלתי: "מה זאת אהבה?"
הקשר בין דינה לשכם נבנה ברֶצף של תמונות, אלבום של סצנות שהופכות לסיפור שנרקם נדבך על נדבך, אהבה בהתהוות: הקשר נפשי, קרבת האוהבים נבנית ומתחזקת למרות החששות, ויש ברקע צל כבד, סבך של חששות לנוכח התנגשות התרבויות, היריבויות הקדומות: החיבור הוא אכן מאבק כנגד כל הסיכויים, סיפור האהבה נרקם לנוכח מחיצות שמפרידות ביניהם כבני עמים שונים. החרדה של דינה וההיסוסים שלה יוצרים מתח, מעצימים את תשוקתו של שכם לַנערה הנלבֶּטת:
"ליבי שֶבי אחרייך הולך, דינה, ואותך אֶרצה לי לאשה. ומה אני? ומה רצונותיי, האם קלים הם בעינַיך?"...

חגי קמרט. צילום: תפארת חקק

לפני עשרות שנים מצאנו סופרים, שהעזו לבנות רומאנים היסטוריים על דמויות תנ"כיות, ולרגע חשבנו, שחלפו הימים ולא נזכה לתעוזה ספרותית שכזאת. חגי קמרט נכנס למעמקי הסיפור המקראי, בכישרון רב הקיף את הגרעין הרוטט בחוטי עלילה קסומים. קמרט השכּיל לבדוֹת פרְקי סיפור לא ידועים, ובאורח פֶּלא הצליח לענות  על שאלות ופערים, שהתנ"ך הותיר ללא מענה.
"אונס דינה" בסיפור המקראי לובש פנים אחרות, ואנו עדים לעלילה מרגשת, עלילת אהבים מורכבת. מעבר לגיבורים ולאירועים, חושף המספר רוח תקופה שנשכחה, הווי ומנהגים קדומים. הכול נרקם אט אט, עד לרגעי השיא, שבהם תשוקתה ואהבתה של דינה הופכים לסיפורה הדרמטי של ילדה-נערה, שבגרה וקמה לגאול את חייה, להרוות את הצמא שיש בה לאהבה סוערת. הקוראים פוסעים אחריה, נעים בעקבות תחושותיה, כמי שהגשימה אהבה שאמה לֵאה חפצה, וכה נכזבה תוחלתה: דינה כביכול, משלימה קשר שלם שלא זכתה לו אמה לאה מאביה יעקב.
חגי קמרט מתגלה כסופר נועז. הוא חושף יומן חיים של נערה, שביקשה לה חיים אחרים, ששאפה לפרוץ דרך למען מימוש ייעודה ונשיותה. חגי קמרט הצליח לבנות לפנינו דמות של גיבורה שוברת לב,  שידעה למרוד ולסלול דרך למימוש תשוקתה, לאהבה פורצת גבולות.

תגובה 1:

  1. לאה תודה רבה מכל הלב. זו מחווה יפה שאין כדוגמתה והפתעה נעימה לנפש.

    השבמחק