פרופ׳ עדנה אפק, משוררת, סופרת וחוקרת
בְּכוֹרָה וּמְחִירָה
שְׂעָרוֹת עשבו יָדָיו
רֵיחוֹ כְּרֵיחַ הַשָּׂדֶה.
כַּחָשׁ הֶחְלִיק יְדֵי אָחִיו
רֵיחוֹ תרפים גְּנוּבִים.
סַם נָזִיד בִּנְחִירָיו
מְתַעַתֵּעַ
רוֹק מְלַעַלֵעַ.
צוֹחֵק,לוֹעֵג הָאָח
בּוֹא, בּוֹא קַח...
אֲבָל, תְּמוּרָה-
לִי תֵּן הַבְּכוֹרָה.
אָבְדָן חוּשִׁים
בְּהַסְכָּמָה
בְּכוֹרָה גְּנוּבָה
וְאַף אִמּוֹ בָּגְדָה.
הָאָב עִוֵּר, זָקֵן, חָלוּשׁ
עַל מִשְׁכָּבוֹ שׁוֹכֵב תָּשׁוּשׁ.
כָּל שֶׁנּוֹתָר הוּא יְרֻשָּׁה
- לַחֲלֻקָּה.
הַבֵּן אָהוּב
רֵיחוֹ מֻדְּשָׁא
רַק לוֹ נִתֶּנֶת יְרֻשָּׁה.
נכלולי הָאֵם וּבְנָהּ
חִכּוּ לוֹ בַּפִּנָּה.
הֶרֶג גְּדִי
וְגֶזֶל בֵּן וְאָח
אוֹתוֹת מִרְמָה
בְּעַם סְגֻלָּה.
|
בְּכוֹרָה וּמְחִירָה
שְׂעָרוֹת עשבו יָדָיו
רֵיחוֹ כְּרֵיחַ הַשָּׂדֶה.
כַּחָשׁ הֶחְלִיק יְדֵי אָחִיו
רֵיחוֹ תרפים גְּנוּבִים.
סַם נָזִיד בִּנְחִירָיו
מְתַעַתֵּעַ
רוֹק מְלַעַלֵעַ.
צוֹחֵק,לוֹעֵג הָאָח
בּוֹא, בּוֹא קַח...
אֲבָל, תְּמוּרָה-
לִי תֵּן הַבְּכוֹרָה.
אָבְדָן חוּשִׁים
בְּהַסְכָּמָה
בְּכוֹרָה גְּנוּבָה
וְאַף אִמּוֹ בָּגְדָה.
הָאָב עִוֵּר, זָקֵן, חָלוּשׁ
עַל מִשְׁכָּבוֹ שׁוֹכֵב תָּשׁוּשׁ.
כָּל שֶׁנּוֹתָר הוּא יְרֻשָּׁה
- לַחֲלֻקָּה.
הַבֵּן אָהוּב
רֵיחוֹ מֻדְּשָׁא
רַק לוֹ נִתֶּנֶת יְרֻשָּׁה.
נכלולי הָאֵם וּבְנָהּ
חִכּוּ לוֹ בַּפִּנָּה.
הֶרֶג גְּדִי
וְגֶזֶל בֵּן וְאָח
אוֹתוֹת מִרְמָה
בְּעַם סְגֻלָּה.
אני מתייחסת רק לתוכן, כפי שהוא מופיע בשיר "בכורה ומחירה" - בשיר זה, האם מסתפחת אל הבן המרמה ובמקור האם בעצם מנהלת את כל מסכת המרמה (להוציא את "הנזיד"). והיא, כנראה, בבחינת תפוח שלא נפל רחוק מהעץ כי אחיה מתגלה בכל כשרונו לרמות ביחסו ליעקב. ה"תרפים" בשיר מרמזים, כפי שאני מבינה על רחל, שגם היא תפוח על אותו עץ. - מוטיב המרמה בסיפור מוביל בעצם ל"תיקון". אני יכולה לדבר ולדבר על הסיפור הנהדר הזה אבל אני חוששת לשעמם את הקוראים לכן, אסתפק בפירורים שהעליתי. - נורית שושני
השבמחקאח ובכור,בכורה וברכה,בכורה ומחירה הם נושא מעניין ומורכב בסיפורי בראשית בתנ"ך. חלקם גלויים כמו סיפור עשו ויעקב,חלקם מוסתרים כמו סיפור קין והבל וחלקם מוצנעים כמו סיפור ראובן ויהודה.
השבמחקבמאמר "מבט חדש על פרשת קין והבל" מקשר מחברו יעקב מישל בין שלושת הסיפורים הנ"ל באמצעות כלים ספרותיים ( מעלות ט1(1977),עמ' 55-50 ,ט2(1977),עמ' 44-37 ).
יעקב מישל כותב בין היתר שם:"המילה 'אחיו'קשורה בתנ"ך,מלבד המשמעות הרגילה,
בענין בכורה ובענין מרמה...למרות שקין הוא הבכור הביולוגי,כנראה אחיו הבל היה הבכור בחיי יום יום,מתקופה מסוימת בחייהם. בכורה משמעותה עדיפות רוחנית ועדיפות חומרית...משמעות דומה יש למילה 'אחיו'גם בפרשת יוסף ואחיו. בפרשה זו מצוי סיפור,אשר אינו בולט בתנ"ך,והוא העברת הבכורה מראובן ליהודה."
בסיפורים אלה התנ"ך אומר את דברו,כי בכורה אינו עניין של סדר כרונולוגי אלא עניין של התאמה ערכית והתאמה שילוחית,המתבטאת בין היתר בברכה והסכמת הסביבה.