יום שלישי, 25 בספטמבר 2018

בריאת האור ותאוריית המפץ הגדול - סיעור מוחות

ד“ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

אור באפלת האינסוף
באוקינוס המים האינסופי בחשכה המוחלטת נשמע לפתע קולה של רוח אלהים המרחפת על פני המים: ’יהי אור‘, והמרחב האפל הוצף באחת באור. זה היה הדיבור האלוהי הראשון, לפי בראשית א, והוא התחיל את שרשרת ארועי הבריאה. האור הזה לא זרח ממאורות השמים, שהרי הם טרם נבראו. מה הוא היה? האם לתאורית המפץ הגדול המקובלת במאה ה-21 יש מה לומר בקשר אליו? סוגיה זו שייכת לתחום ההגותי העוסק ביחס שבין אמונה למדע ואין מועד מתאים יותר להתעמק בה מאשר בתחילת השנה העברית, שהרי נאמר ’בתשרי נברא העולם‘ (מסכת ראש השנה י ע"ב). להתעמקות בסוגיה יש השלכות להוראת התנ"ך בבתי הספר שהרי היא מציפה את תפיסות היסוד של הקורא לגבי מהותו של המקרא, מקורו, מטרתו ודרך פרשנותו. הגישה לסוגיית מקור אור היום הראשון יפה באופן עקרוני גם לשאלות אחרות מתחום היחס שבין אמונה למדע המתעוררות למקרא בראשית א, למשל היחס בינו לבין התפיסות האבולוציוניות והדרוויניסטיות אודות היווצרות הצומח, עולם החי, ומוצא האדם. 
שורה נכבדה של הוגים, חוקרים ורבנים, הוזמנה להתמודד עם טענתו של פרופ‘ נתן אביעזר
(פיסיקה, אוניברסיטת בר-אילן) המופיעה בספרו ’בראשית ברא: בריאת העולם על פי התורה והמדע‘, שב‘ויהי אור‘ הכונה לכדור האש הקדום שבישר את בריאת העולם בהתאם לתיאוריית המפץ הגדול. המפץ הגדול של התגובות מונח עתה לפניכם ואתם מוזמנים לקרוא ואף להשתתף בסיעור המוחות הזה (באמצעות הוספת ’תגובה‘ בסוף הרשומה).

(1) הרב פרופ‘ יהוידע עמיר, חוכמת אנוש בעולמו של הקדוש ברוך הוא
(8)  הרב יובל שרלו, אני חי בין שני הכיוונים
(11) פרופ‘ אליה ליבוביץ, גישת הבריאתנים (=the creationists)

2 תגובות:

  1. לדעתי, הנסיון להחיל אמונה רגשית על מדע, מראה כשל באמונה...

    אמונה לא זקוקה למדע כדי להיות אמיתית ושרירה. מי שחש שצריך לבצר אותה, בהכרח אינו חש שהיא חזקה דיה כיום. זו בעיה שאין לה קשר כלל למדע

    השבמחק
  2. וכבר אמר פרופ' ישעיהו ליבוביץ: אלוהים הוא לא בית מרקחת והתורה אינה ספר מדע. התורה היא סט של ציוויים לאדם המאמין. מי שרוצה להבין את היקום, שיפתח ספר פיזיקה.

    השבמחק