יום שני, 16 באפריל 2018

איש על דגלו: מסע אישי בעקבות המורשת ההיסטורית של דגל ישראל מאת דני בירן

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית


הוצאת סטימצקי



על הספר דני בירן, איש על דגלו: מסע אישי בעקבות המורשת ההיסטורית של דגל ישראל, הוצאת סטימצקי, 2017, 384 עמודים



שני חיילים מחטיבת הצנחנים 55 נמצאים בתוך מסגד אל אקצא ומחפשים את הכניסה למסדרון הצר המוביל למרומי כיפת הזהב שלו, כדי לעלות ולתלות שם את דגל ישראל. הם מטפסים בזהירות על הכיפה החלקה וקושרים בראשה את דגל ישראל. 4 שעות תמימות התנופף דגל ישראל מעל כיפת המסגד עד שבפקודת משה דיין הצטוו שני הסמלים הצעירים לטפס שנית על הפסגה החלקלקה ולהוריד את הדגל, שעלול היה לגרום לשלהוב יצרים מסוכן. היה זה ביוני 1967, ואחד משני הסמלים היה דני בירן, מחבר הספר ״איש על דגלו: מסע אישי בעקבות המורשת ההיסטורית של דגל ישראל״ שראה אור בשנת 2017. הפרק הראשון שלו, ׳דגל על כיפת הסלע: עם הצנחנים בהר הבית׳, מתאר בהרחבה את האירוע הדרמטי הזה.  
בירן, שהוא סופר, חוקר, עיתונאי ומורה דרך, חקר את תולדות דגל ישראל במשך שנים, והוא מתאר בספרו את מסעו הארוך והמפותל של הדגל משורשיו המקראיים וימינו אלה.
המסמכים המזינים את המידע בספר נשאבו מארכיון צה״ל, מהארכיון הציוני, מארכיון המדינה ומהעתונות התקופתית ונוסף עליהם מידע שנשאב מביקוריו של בירן ביבשות, מדינות, אזורים וישובים שבהם התרחשו ארועים מכוננים הנוגעים לדגל, ומשיחותיו הרבות עם אנשים ששמם נקשר באופן כלשהו לתהליך היווצרותו של הדגל. לא תמיד היתה התאמה בין הגירסאות שעלו מהמקורות השונים, והמחלוקות ביניהם מתועדות ומנותחות בספר.
הספר מציג את מקורותיו המקראיים של הדגל, את הארועים ההיסטוריים ואת מעשי האישים הקשורים להיווצרותו. התדעו מי היו הראשונים ליצור דגל ישראל תפור כהלכתו? מי היו חלוצי מניפיו בצפון אמריקה? באילו נסיבות הונף הדגל על בית במרד גטו ורשה? מתי הותר להניפו לראווה בארץ ישראל? מה היה מראה שני תרניה של האנייה אקסודוס שעליהם הונפו הדגלים כשנכנסה לנמל חיפה? מי הניף על המשוריין את הדגל בליל השמחה שלאחר ההצבעה באו״ם על הקמת מדינת ישראל? איך הושגו שני דגלי הלאום הגדולים שהקיפו את תמונתו של הרצל בטכס שבו הכריז דוד בן גוריון על הקמת המדינה וקרא מן הכתב את מגילת העצמאות? מתי החליטה המדינה שהדגל המוכר לנו היום יהיה דגלה הרשמי? באיזה יישוב בארץ ישנו רחוב הנקרא ׳דגל המדינה׳ ומדוע נקרא הרחוב בשם זה? מהו דגל הדיו שהונף באום רשרש? מי הניפו את דגל ישראל באו״ם עם קבלתה של ישראל לארגון? ומי לא זוכר את דגל ישראל שהונף על החרמון אחרי כיבושו מחדש במלחמת יום הכיפורים? 
דני בירן
ספרו של בירן הוא אוצר בלום של ידע ותובנות על דגל ישראל ותולדותיו. הוא שופע ידע (תאריכים, מקומות
ואירועים) ומשובץ בצילומים היסטוריים רבי חשיבות. חלקם בשחור-לבן וחלקם בצבע. הוא מנוסח בלשון בהירה ורהוטה המשלבת את תיאור הארועים ההיסטוריים במעורבותו האישית של המחבר בהם, בין במחקר ובין במעשה. 
לסמלים דתיים ולאומיים יש משמעות רבה בתודעה האנושית. ׳בשמם של אלה מוכנים רבים לשים נפשם בכפם ובמקרים רבים גם ליטול חייהם של אחרים. כזה הוא גם הדגל. בעקבותיו אנחנו ששים אלי קרב, בשמו אנחנו נכונים למעשים חריגים, ולמראה פיסת הבד המתנוססת בראש התורן מתמלאת נפשנו גאווה׳ (עמ׳ 4) . סמליותו של דגל ישראל היא רבת רבדים משום שדגל ישראל הוא סמל שהוא עצמו מורכב מסמלים: סמלי הפסים, סמל צבע התכלת וסמל המגן דוד.
׳בשנים האחרונות הולך ופוחת מעמדו של דגל הלאום בציבור הישראלי. השפעתן של המחלוקות האידאולוגיות המעמיקות בעם ומפלגות אותו ניכרת גם בהתייחסות אל הסמל הכחול-לבן […] בשמאל הקיצוני רואים בו דגל שאינו מייצג את כלל החברה הישראלית בהיותו נושא עמו מורשת ציונית שאינה מקובלת על המיעוטים בישראל. בימין הקיצוני מניפים אותו בגאון בכל הזדמנות שיש בה כדי לקדם תפיסות המרחיקות עוד יותר את המיעוט הערבי מלקבל, או לפחות להסכים לקיומו של הדגל הכחול-לבן׳ (עמ׳ 360). 
בסוף הספר ישנו פרק ׳תולדות דגל ישראל - ציר הזמן׳ (עמ׳ 370-365) ואחריו אינדקס. 
את הסקירה הזאת אחתום בדבריו של נשיא מדינת ישראל, מר ראובן (רובי) ריבלין, המשמשים מוטו לספר: ׳בכל פעם שאני רואה את הדגל מונף עיניים מתמלאות דמעות׳ (יום העצמאות תשע״ה 2015).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה