יום שישי, 21 במרץ 2014

למה הֹרַג עוזה בן אבינדב?


לָמָּה הֹרַג עֻזָּה בֶּן-אֲבִינָדָב?
"וַיִּחַר אַף אֱלֹהִים בְּעֻזָּה וַיַּכֵּהוּ שָׁם" (שמ”ב ו 7))

לָמָּה הֻכָּה וְהֹרַג עֻזָּה בֶּן-אֲבִינָדָב, מֵהָעִיר גִּבְעָה?
הֲרֵי הוּא וְאָחִיו נָשְׂאוּ אֶת אֲרוֹן-הָאֱלֹהִים מִבֵּיתָם
בָּעֲגָלָה חֲדָשָׁה, שֶׁצֶּמֶד-בָּקָר מוֹשֵׁךְ אוֹתָהּ, בְּדַרְכָּם
אֶל עִיר דָּוִד אֲשֶׁר בִּירוּשָלַיִם; וְדָוִד וְכָל הָאֲנָשִׁים
הָיוּ סְבִיב הָאָרוֹן מְנַגְּנִים בְּכִנּוֹרוֹת וּבְתֻפִּים וּמְפַזְּזִים
עַד גֹרֶן-נָכוֹן שֶבַּדֶּרֶךְ, - שָׁם נִשְׁמַט הָאָרוֹן בְּשֶׁל כֶּשֶל-הַבָּקָר;
וַהֲרֵי הוּא, עֻזָּה בֶּן-אֲבִינָדָב הָעַז, הָיָה ְהַיָּחִיד שֶׁהֵעֵז וְאָחַז
בָּאֲרוֹן-הָאֱלֹהִים - לְהַעֲלוֹתוֹ שׁוּב אֶל הָעֲגָלָה
(כְּדִבְרֵי מִצְוַת מֹשֶׁה: "וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ.").

וְלָמָּה חָרָה הַדָּבָר לֶאֱלֹהִים "וַיַּכֵּהוּ...וַיָּמָת שָׁם"?
מֶה הָיְוּ הַשְּׁגָגָה וְהַמִּשְׁגֶה בַּמַּעֲשֶׂה הַזֶּה שֶׁל עֻזָּה?
הַאִם מִשׁוּם שֶׁלֹּא הָיָה כֹּהֵן, אֶלָּא מִבְּנֵי-לֵוִי הָיָה?
הַאִם מִישֶׁהוּ אַחֵר הָיָה חַיָּב לַעֲשׂוֹת זֹאת בִּמְקוֹמוֹ?
עֻבְדָּה: גַּם לְדָוִד חָרָה "עַל אֲשֶׁר פָּרַץ אֱלֹהִים פֶּרֶץ בְּעֻזָּה",
וְעַל כֵּן - "וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא פֶרֶץ-עֻזָּה עַד הַיּוֹם הַזֶּה".

* ראו גם: נדב, אביהוא ועוזה



2 תגובות:

  1. ההפטרה משקפת היטב את הפרשה: צבאות מתמכר מניחוח נעורי קורבנותיו?

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי איני מכיר כל-כך את הבורא, ה' צבאות - כפי שאיני מכיר כל-כך את עצמי - אדם שנברא בצלמו וכדמותו

      מחק

תגובתך תפורסם אחרי אישורה. סבלנות, ותודה על התגובה.