יום רביעי, 5 בדצמבר 2018

כיצד נקרא במקרא ספר תהלים?

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית 



השאלה שבכותרת עשויה להשמע כאחת מאותן חידות-בדיחות החביבות על ילדים, שבהן התשובה טמונה בגוף השאלה. מי חיבר את הסימפוניה החמישית של בטהובן? מתי חל טו בשבט? מה שם אביו של ירמיהו בן חלקיהו? ולא היא! קרוב לוודאי ששם הספר בתקופת המקרא כלל לא היה ״תהלים״. אז מניין השם ״תהלים״ אתם שואלים, ועל מה מסתמכת הטענה שככל הנראה לא היה זה שם הספר בתקופת המקרא? 
הידעתם שספר תהלים הוא היחיד בכל המקרא כולו שנושא שם שאינו מתועד במקרא? כל ספרי המקרא נושאים שמות שהם מילים או צירופי מילים הידועים מהמקרא. יש ספרים שקיבלו את שמם ממילה או מצירוף מילים המצויים בפתיחתם. כמו ״בְּרֵאשִׁית בָּרָא״ או ״שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה״. יש ספרים הנושאים שם של דמות מקראית כמו יהושע או אסתר, ויש ספרים ששמם מציין את סוג ההנהגה (שופטים ומלכים) או את הסוג ספרותי (דברי-הימים. צירוף לשוני הידוע מהמקרא). לא כן תהלים. במקרא מצויה מילת תְּהִלָּה אך צורת הרבים שלה היא תְּהִלּוֹת (למשל תהלים כב, ד; עח, ד) ולא ״תהלים״. נוסף לכך, תְּהִלָּה איננו שם דומיננטי בכותרות המזמורים, נהפוך הוא. הוא משובץ בכותרות פעם אחת בלבד, ״תְּהִלָּה לְדָוִד״ (קמה), ומשמעותו דברי שבח. הוראה שאינה אינה יפה כשם כולל לספר, כי לא כל מזמורי תהלים הם המנונות המהללים את האל. יוצא מכאן, שהשם ״תהלים״ אינו מתיישב עם הספר הנושא את שמו מבחינת לשון המקרא (צורה דיקדוקית וסמנטיקה). 

מילת ״תהלים״ מתועדת לראשונה במגילות קומראן. במגילת המזמורים ממערה 11 (11Q5 = 11QPsa), שהועתקה במחצית הראשונה של המאה הראשונה לספירה, מופיעה לקראת סופה רשימה המסכמת את כל השירים שחיבר דוד, ובה נאמר: ״ויכתב תהלים שלשת אלפים ושש מאות״. ״תהלים״ כאן פירושו גם מזמורים וגם שם הספר. המגילה כוללת גם את מזמור קמה ומתחילה אותו במילים ״תפלה לדויד״ כנגד ״תְּהִלָּה לְדָוִד״ שבנוסח המסורה. יצוג תְּהִלָּה כתפילה מעיד על מעתק בהוראת השורש הלל מדברי שבח לתפילה באופן כללי. הצירוף ״ספר התהלים״ מופיע במגילת 4Q491. 

השם ״תהלים״ נפוץ בספרות חז”ל. לעיתים הוא בא בה בצורה המקוצרת תלים או תלי, והוא ידוע גם מתעתיקים ביוונית ולטינית בכתבי אבות הכנסיה מארץ ישראל, אבסביוס והירונימוס. 

לסיום, השם ״תהלים״ הוא בתר-מקראי, ומשמעו תפילות או אוסף מזמורים. ייתכן שמלכתחילה הוא נבחר כשם כללי למזמורים בגלל חשיבות ההמנון, אבל במשך הזמן נשחקה הוראתו הראשונית ו״תהלים״ הפך לשם כללי לכל סוגי המזמורים. 











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה