יום ראשון, 23 בינואר 2022

המקרא בפרשנות חז״ל: ספר יונה

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית


מנחם בן-ישר ויצחק ש׳ פנקובר (ליקטו סידרו וביארו), המקרא בפרשנות חז״ל: אסופת דרשות חז״ל על נביאים וכתובים מתוך ספרות התלמוד והמדרש. יונה, כרך שלישי, הוצאת אוניברסיטת בר אילן, רמת גן תשפ״א 2021, 297 עמודים.

הספר ראה אור בסיוע המכון לפרשנות המקרא היהודית של אוניברסיטת בר אילן. המכון עוסק בחקירת פרשנות המקרא וחקר המקרא היהודיים מראשיתם ועד היום. מדובר בתרגומי המקרא הקדומים בארמית ובערבית, בפרשנות חז״ל בתלמודים ובמדרשים, בפרשנות הקראית למקרא, בפרשנות הפשט של ימי הביניים, בכתבי-יד עבריים ומסורה, ובזיקה בין הפרשנות. היהודית והנוצרית בימי הביניים.

לכרך על יונה קדמו הספרים:

מנחם בן-ישר, יצחק גוטליב ויצחק ש׳ פנקובר, המקרא בפרשנות חז״ל, כרך א: ספר הושע, תשס״ד וכרך ב: יואל ועמוס, תשע״ה.

המחברים מביאים את 150 הדרשות לספר יונה שמצויות בספרות התלמוד והמדרש. הן מובאות עם הערות מבארות מאירות עיניים המתייחסות גם לגוף הדרשה וגם לזיקתה למקרא. המחברים שואלים מה הקשיים שמצא הדרשן במקרא ואילו פתרונות הוא הציע. 
למשל בפרק ב של יונה יש כינויים שונים לדג שבלע את יונה: דָּג גָּדוֹל, הַדָּג, והַדָּגָה: ״וַיְמַן יְהוָה דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת-יוֹנָה וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת. וַיִּתְפַּלֵּל יוֹנָה אֶל-יְהוָה אֱלֹהָיו מִמְּעֵי הַדָּגָה...  וַיֹּאמֶר יְהוָה לַדָּג וַיָּקֵא אֶת-יוֹנָה אֶל-הַיַּבָּשָׁה״ (פס׳ 1, 2, 11). ביאורם מצמיח סיפור עלילה שונה מזה שיש בספר יונה:
״מתוך שבפסוק 1 כתוב על ׳דג גדול׳ שבלע את יונה, ואילו בפסוק 2 על ׳דגה׳, ובפסוק 11 על ׳דג׳ שהקיא את יונה, מחלקת הדרשה (ילק״ש ב, תקנ, ועוד): תחילה בלעו דג גדול שמעיו מרווחים, שם הרגיש יונה בטוב ולא התפלל. משום כך העביר ה׳ אותו לדגה מעוברת שמעיה צפופים ומסריחים, שם התפלל יונה - אך לא התפילה שבפרקנו, אלא תפילת תחנונים, שיש בה מוטיבים מתפילות יום הכיפורים שלנו. ולבסוף, דג שלישי בלע את הדג השני והקיא את יונה״ (עמ׳ 140). 
בסוף כל אחד מפרקי ספר יונה ישנו סיכום. תחילה של הפרק ״לפי פשוטו״ ואחר כך באים הפתרונות לקשיים כשהם מסווגים על פי נושאים: תאולוגיה, גמול, נבואה, הלכה, לשון, היסטוריה ועוד.
הביבליוגרפיה מחולקת למקורות חז״ל מזה ולספרים ומאמרים מזה. בסוף הספר ישנ מפתחות עשירים ומועילים:
מפתח פסוקים
פסוקים שהובאו בדרשות
פסוקים שצוינו בהערות בלבד
חילופי נוסח של פסוקי המקרא בספרות חז״ל
חילופי ניקוד של פסוקי המקרא בספרות חז״ל
מפתח מקורות חז״ל
מפתח סוגי הקשיים בפסוק ופתרונותיהם
   
מדובר בספר עזר יסודי ומקיף שעשוי להיות בסיס למחקרים על טיב פרשנות הדרשות למקרא. 
מומלץ. 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה