יום שבת, 19 בינואר 2019

לפעמים כל מה שיש הוא terminus a quo, וגם זה נדיר: הערה לתהלים פג

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית


האדם הוא יצור סקרן מטבעו, וסקרנותו היא האנרגיה המניעה את גלגלי המחקר. הסקרנות לגבי ספר תהלים עוררה את השאלה אם ניתן לתארך את המזמורים בסיוע מידע היסטורי הכלול בהם. דא עקא, למעט כמה מקרים בודדים ויוצאי דופן אין בגופי המזמורים איזכורים היסטוריים מפורשים או שמות אישים המאפשרים לתארך את המזמורים. זה נובע מכך, שהמזמורים הם יצירות פיוטיות שנועדו לבטא רגש דתי. יש והאדם קורא בהם להצלה מפגעים מייסרים כמו אויבים או מחלה ויש שלבו עולה על גדותיו בתודה לאלוהיו ולשונו אומרת הלל. ניסוח החוויה הדתית בספר תהלים הוא כללי, נוסחאי ועל-זמני, מה שאיפשר למאמינים שבכל הדורות למצוא במזמורים ביטוי לעצמם ולגורלם. 

איזכור של ארועים היסטוריים במזמורים הוא לא רק נדיר ביותר אלא גם כשהוא מופיע אין בו די כדי לתארך את המזמורים במדוייק. מה שהוא מאפשר הוא צנוע בהרבה - לקבוע את הזמן הקדום ביותר שבו הם היו יכולים להתחבר, דהיינו את ה-terminus a quo שלהם. 
מזמור פג הוא תלונת-עם שמבטאת מצוקה קיומית. ישראל מותקף על ידי אויבים הזוממים להשמידו, ובצר לו הוא זועק לאלוהיו שיחלץ לעזרתו כפי שעשה בעבר: עֲשֵׂה־לָהֶם כְּמִדְיָן כְּסִיסְרָא כְיָבִין בְּנַחַל קִישׁוֹן. נִשְׁמְדוּ בְעֵין־דֹּאר הָיוּ דֹּמֶן לָאֲדָמָה. שִׁיתֵמוֹ נְדִיבֵמוֹ כְּעֹרֵב וְכִזְאֵב וּכְזֶבַח וּכְצַלְמֻנָּע כָּל־נְסִיכֵמוֹ (פג, י-יב). מאחר שהארועים והאישים הנזכרים כאן שייכים לתקופת השופטים, ברור שהמזמור לא יכול היה להתחבר לפני תקופת השופטים. כלומר, תקופת השופטים היא ה-terminus a quo שלו.

עוד דוגמא לְ terminus a quo יש במזמור קלז: עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם־בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת־צִיּוֹן. עַל־עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי־שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה. שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן. אֵיךְ נָשִׁיר אֶת־שִׁיר־יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר. אִם־אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי, תִּדְבַּק־לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם־לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם־לֹא אַעֲלֶה אֶת־יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי. זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ (קלז, א-ז). מהדברים הללו ברור שהמזמור לא יכול היה להתחבר לפני נפילת ירושלים וגלות בבל. אבל מתי הוא כן התחבר? ומתי התחבר מזמור פג? זה נושא לדיון נפרד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה