יום רביעי, 29 בינואר 2014

חורבת קיאפה ועמק האלה יוכרזו כגן לאומי

שיתוף פעולה מוצלח בין רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים הביא ביום ב' , 27.1.13,
צילום אווירי של חורבת קיאפה צילוםחברת  Skyview, באדיבות האוניברסיטה העברית ורשות העתיקות 

להחלטה חשובה של  הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה ירושלים, לאשר להפקדה את התכנית להכרזת גן לאומי במורדות עמק האלה - בין בית נטיף ממזרח, לחורבת קיאפה ממערב, ולבטל את תכנית הבניה לשכונה הדרומית של רמת בית שמש, אשר סיכנה את שימורה ופיתוחה של חורבת קיאפה כגן לאומי.
חורבת קיאפה, השוכנת בראש אחת הגבעות הסוגרות על עמק האלה מצפון, מצטיינת בחשיבות ארכיאולוגית והיסטורית רבה ונראות נופית בולטת. במקום שכנה עיר חשובה בתקופת ממלכת יהודה, אשר נחפרת מאז שנת 2007 על ידי הארכיאולוגים פרופ' יוסף גרפינקל מהאוניברסיטה העברית וסער גנור מרשות העתיקות, והיא ייחודית ברמת ההשתמרות הגבוהה שלה. באתר התגלתה כתובת העברית הקדומה ביותר וממצאים ייחודיים נוספים, עיקרם מתקופת הברזל 2, הכוללים חומת סוגרים, שני שערים, מערכות מגורים ופריט, המפורש על-ידי החוקרים כמודל המקדש מאבן. יש המציעים לזהות אותה עם העיר "שעריים" המקראית שהוזכרה ברשימת הערים של ממלכת יהודה וכן אחרי ניצחון דוד על גָּלְיָת, כשהפלשתים נסוגים בדרך שעריים אל עבר גת ועקרון (שמ"א יז 52).

במסמכי התכנון שהפיקו רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים ביחס לשטח נקבע כי "האתר מיוחד בכך שהוא ממחיש באופן ברור את הקשר בין "הסיפור" לבין הממצאים בשטח. שילוב ערכיו של האתר, יחד עם מאפייניו הנופיים והיותו אתר חפור בו ניתן לחוות ממצא נדיר ברמת השתמרות גבוהה, מוביל למסקנה כי לפנינו אתר בעל פוטנציאל פיתוח כאתר ביקור ברמה הארצית ואף יותר מכך."
 יובל פלד, ראש חטיבת פיתוח ברשות הטבע והגנים: "רשות הטבע והגנים מברכת את הוועדה המחוזית על ההחלטה הנבונה שקיבלה ותאפשר לדורות העתיד לחוש את העבר בנוף ההווה ולהבין את זירת הסיפור ההסטורי של קרב דוד וגוליית, קרב שיש לו חשיבות הסטורית לעם היושב בציון ולעולם כולו."


תגובה 1: