יום רביעי, 29 בינואר 2014

האם מוצדק לפטר את המורה אדם ורטה?

אהוד צמח, בית ספר קשת

יכול להיות שההחלטה לפטר את המורה אדם ורטה הייתה מוצדקת?
אמצעי התקשורת השונים, ובראשם 'הארץ', הציגו את פיטוריו של אדם ורטה כהתגלמות הפאשיזם והרדיפה הפוליטית. בתור אנשי חינוך, אנחנו לא יכולים להסתפק בדעה דיכוטומית, עלינו לטפח אצל התלמידים חשיבה מורכבת. כאשר אנו ניגשים לסוגיה רגישה עלינו לבחון אותה ממספר היבטים. עקרון זה חל גם על המקרה של אדם ורטה, ואני מנסה לאזן כאן את התמונה שהוצגה בחלק מאמצעי התקשורת.
נפתח בהצהרה כללית - ראוי שמורים יביעו את דעתם, ויעודדו את התלמידים להיכנס לדיונים משמעותיים. עם זאת, שיקול דעת נדרש מצד המורה שכן הוא לא יכול להגיד ככל העולה על רוחו בשם חופש הדיבור. מקומו של מורה שמסית לאלימות, לגזענות, הוא מחוץ למערכת. כך גם מקומו של מורה שחותר נגד מדינת ישראל ומדיח תלמידים להשתמט משירות בצה"ל.
אחד התפקידים המרכזיים של מערכת החינוך הוא סוציאליזציה – לטפח בתלמידים מעורבות חברתית, אחריות לזולת ותחושת השתייכות. צה"ל אחראי להגנה על תושבי מדינת ישראל, הוא אמצעי נחוץ, והשירות בו הוא חובה לכל נער שמתחנך במערכת הממלכתית יהודית. אני לא מצפה ממערכת החינוך הערבית שתעודד לשירות בצה"ל כי מדובר באבסורד, אבל אני מצפה ממערכת הממלכתית יהודית שתעשה כן. 
אפשר להשמיע ביקורת על צה"ל, אפשר לגנות את פעולותיו בשטחים, וראוי גם להביא לדיון גם מעשים לא מוסריים שנעשים על ידי חיילים. אבל מורה שפוסל את השירות בצה"ל באופן גורף, ומביע את דעתו בקול לפני התלמידים – מקומו מחוץ למערכת הממלכתית. 
קשה לשפוט האם המקרה של אדם ורטה אכן כזה. ורטה הסביר שדבריו הוצאו מהקשרם אבל לא הובן מהם האם הוא קרא לתלמידים להשתמט או לא. אם יש לורטה ביקורת על צה"ל ראוי שישמיע אותה, אבל ראוי גם שהוא יבהיר האם קרא להשתמטות או לא. 
לגבי הטחת ההאשמות בתלמידה והאדרת שמו של ורטה, מדובר בטענות שלא הולמות אנשי חינוך. אורי משגב פתח בתיאור השושלת המפוארת אליה מתייחש ורטה. על זה הייתי אומר לתלמידים: מדובר בטיעון לא רלוונטי (ומתנשא), האם עלינו לשפוט טענות ואנשים על פי הייחוס המשפחתי שלהם? האשימו כי ספיר התלמידה ביקשה לנקום בורטה, גם הטיעון הזה לא רלוונטי במקרה הנדון. מה שחשוב הוא להבין האם היה או לא היה.
הערפל מכסה את המקרה הזה, וכנראה שלא נצליח להגיע לאמת. לאור זאת, כדאי שורטה יבהיר את עמדותיו בפני התלמידים – הוא מוזמן לשתף בביקורת שלו לצה"ל ועל המדיניות של ממשלות ישראל, אבל עליו גם להדגיש שלמרות הביקורת הוא לא תומך בהשתמטות בצה"ל. אם הוא לא יעשה כן פיטוריו מוצדקים. הכדור בידיים של ורטה.
***

ראוי לציין שלאחר שפורסם הקלטת השימוע של ורטה מול המנהלים של רשת אורט, הגעתי למסקנה שלא נמצא פסול בדבריו ולכן ראוי שימשיך בתפקידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה