יום שני, 12 ביוני 2017

אריות יהודה: סיפורם המופלא של המכבים מאת עמית ארד

הרצל חקק, משורר

כמה מילים על ספר שהוא רומן היסטורי, על סוגה שכה חסרה לנו היום
עמית ארד, אריות יהודה: סיפורם המופלא של המכבים, מהדורה שנייה, ישראל 2014, 368 עמודים

אריות יהודה" של הסופר עמית ארד, מוכיח שיש עדיין סופרים, המוכנים לשאת על כתפיהם משא כבד של היסטוריה, להתמודד עם האתגר להשיב לחיים דמויות היסטוריות, מאורעות שחלפו לבלי שוב, וכל זאת כדי לתת לנו נקודת מבט מורכבת על החברה האנושית: מצד אחד להחזירנו במנהרת הזמן לתקופה אחרת, ומצד שני להוכיח לנו, שהאנושות אינה רק חיים בשר ודם, ויש מעבר לעלילות המורכבות ועלילות המשנה – סיפור של זהות, של רוח, מאבק על ערכים.
עמית ארד אכן לקח את האתגר הזה, להציג את תקופת החשמונאים ואת דמותו של יהודה המכבי – ואינו מקבל זאת רק כמשימה של שחזור עלילה לאומית. כמי שהכיר את כל הרומנים ההיסטוריים שהיו לפניו, הן באירופה – ספריהם של מיגל דה סרנוואנטס, אלכסנדר דיומא, של צ'ארלס דיקנס – וספרים בשדה שלנו: משה שמיר וספרו 'מלך בשר ודם', קבק וספרו 'במשעול הצר' – ועוד – את הכול עמית ארד הכיר. ואנו רואים, שלא חשש מן האתגר.
מי שקורא את הרומן ההיסטורי המרתק, מבין עד כמה חשוב היה לעמית ארד לבנות רומן, שיש בו עלילה מורכבת ורבת רבדים: הספר הזה יודע, שעליו קודם כל לספר סיפור, ולא רק להציג תפיסה אידיאית. עמית ארד שולט בחומר ההיסטורי, אבל כסופר הוא מיטיב לבנות דמות ספרותית, ולפנינו במלוא הילתה ההרואית -  הדמות המרכזית ברומן - יהודה המכבי.
יהודה המכבי מופיע כאיש בשר ודם, על לבטיו, מחשבותיו, נכונות עזה לַקרב בצד נכונות לפשרות. בה בעת לפנינו דמויות משנה המאירות את דמותו, נקודות מפנה, נקודות שיא, התרה, סיום. כך גם בהתמודדות של יהודה המכבי  בתוך תמרות המאבק, אנו רואים וחשים את מה שעובר עליו, גיבור שאינו רק פלקט: הנה לפנינו יהודה במצבים שונים, בוחן דברים, מתלבט, מוכן לנהל משא ומתן עם אויביו, לעתים נוקט עמדה פייסנית כדי לקדם את המטרה העיקרית. חשוב לו מעל לכול: לשמור על הזהות של העם, על הגבורה הרוחנית והערך הסגולי.
ספר החשמונאים לא נכלל לצערנו בספר התנ"ך – אך יהודה המכבי של עמית ארד הוא גיבור מקראי לעילא ולעילא – מעין שילוב של ברק בן אבינועם ודוד המצביא הגדול. ראוי לתת עליו סקירה באתר המוקדש לדמויות מקראיות.
הספר הזה מאיר בזרקור חיים שהיו, שיש להם מסר אלינו, לשאלות שמטרידות אותנו: אנו מתמודדים היום כאומה קטנה מול הכפר הגלובלי, מנסים להשיב את הצעירים שלנו למעגל של הזהות, להתמודד עם ערכי רוח, להסביר להם מהי גבורה רוחנית.
העלילה הרוחנית של הספר שולחת גלים של זמן אלינו – ויישר כוח לסופר, שהחזיר אלינו את חיינו האבודים. חסרים לנו יוצרים כמו עמית ארד, שהיטיב לקחת אתגר ולהתמודד עמו, בלי חשש לשחק במגרש המורכב של ההיסטוריה. ניכר עליו, שלמד את הנושא, ידע לדייק בפרטים, ידע מצד שני להוסיף משלו ולבנות שכבה בדיונית שתהפוך את הדמויות לחיות ולנושמות ולאקטואליות.
חשוב להעלות דמויות, שמשיבות אלינו עולם קדום, וספרו של עמית ארד מחזיר אותנו לעולמם של גיבורי אמת בחיי העם שלנו, אנשי מידות, שידעו עד כמה חשובה התשתית הרוחנית. כשאנו קוראים בספר זה, אנו חוזרים אחורה במנהרת הזמן ומרותקים נוכח המציאות הקמה לחיים מחדש. זו לא הצצה בשברי אבן במוזיאון אלא מבט נרגש בחלקי הוויה שהיו חלק מחיינו לפני דורות.
"אריות יהודה" די בודד במערכה, כשרוב הכותבים מנסים לרוץ קדימה ולתאר סיטואציות מחיינו היום ולחפש גיבורים הזויים, שקורסים בעולם המודרני, המאבד את ערכיו. יתר על כן, משום היותו שייך לסוגת כתיבה נדירה וספר ביכורים, נענה המחבר בשלילה מכל ההוצאות לאור הגדולות בסיימו את כתיבת הספר, אשר נמשכה מספר שנים. אולם כגיבור סיפרו שאינו אומר נואש, עמית ארד לא העלה על דעתו להותיר את הרומן החשוב במגירה. הוא שכר את טובי העורכים הספרותיים והלשוניים, אמנון ז'יקונט ופרופ' גבריאל מוקד, הוציא לאור את "אריות יהודה" בכוחות עצמו, ובהצלחה יתרה: "אריות יהודה" הודפס בשתי מהדורות שנמכרו עד תומן ואף מתורגם בימים אלה לשפה הרוסית על ידי הוצאה לאור ממוסקבה."אריות יהודה" קם ואומר לנו: "עם כלביא יקום".
יש בזה  מסר, ואנו צמאים לסוג כזה של כתיבה. אנו יודעים להעריך יוצרים, שיודעים ליצור דיאלוג בין זמנים, בין חלקים שונים בהיסטוריה שלנו. הסיפור של יהודה המכבי, הזרמים שהיו אז בעם, הוויכוחים, הניסיון של יהודה לנווט בין חלקים שונים בעם, הקשר לדמות האב מתתיהו, המטרה לאחד את העם – הכול מזכיר לנו הוויה מוכרת, נושאים ששבים אלינו גם היום.
הרומן ההיסטורי "אריות יהודה" הוא מסע אל חיינו, מסע אל נפשנו, אל נפש העם הזה. עמית ארד לוקח אותנו במרכבת פלאים  אל השנים 160-180 לפנה"ס, במהלכן הגיע לשיאו מאבק עז וקשה. לא היה זה רק מאבק אישי אלא מאבק רעיוני, מאבק מנהיגות אישי ולאומי בין הכוהנים, המתייוונים והחכמים בארץ ישראל. מרגש לראות כיצד צומחת דמותו של מנהיג – ועמית ארד כסופר טווה בחוטים עדינים דמות של מנהיג בחיתוליו, בשלבי צמיחתו, מנהיג ברגעים של התבגרות, עיצוב אישיות.  


עמית ארד
בפרק הראשון  אנו פוגשים את יהודה כנער - ועמית ארד פורש לפנינו בצד תקופת תום זו את ההיסטוריה שקודמת לכל זמן האימה והסער: עמית משרטט היטב את מאות השנים שקדמו לתקופה: זהו סופו של עידן הכוהנים מבית צדוק, העידן שבו מעמד הכוהנים נחלש והנה עולה כוחם של המתיוונים. בָּעולם בחוץ זו שעתו של אנטיוכוס העולה לכס המלכות. בחזית הגלובלית של אז – יש היחלשות של הממלכה הסלווקית והתחזקות של רומא. הצעירים של היום יקְראו ויָחושו כיצד עולם קדוּם מדבר אליהם, מהדהד ושב. עולם הפוליטיקה העולמית של היום כמו מקבל צבעים אחרים.
עמית ארד מצליח להשיב לחיים גם פרקי היסטוריה של עמים אחרים – וראו נא פרק שמספר את הסיפור של אפולוניוס, כדי שנבין נגד איזו רוח ותרבות יהודה המכבי נלחם:
 "בקרון המרכבה התנמנם אפולוניוס, עיניו עצומות וידיו שלובות תחת עורפו ככרית. הוא שמע את לחישותיה וצחקוקיה של הלנה וחייך נוכח המחשבה על אליוס המנסה להתרכז בדרך. הוא פקח את עיניו והביט אל פינת הקרון שם התכרבלה פרינה. היא שכבה על בטנה, מכוסה בסדין דק. בדמיונו הסיט את הסדין מעליה, חושב בערגה על המראה שיתגלה לעיניו. צבע עורה השחום, עדות לקיץ הארוך והחם, בלט על רקע כתונת הפשתן הלבנה, שכיסתה טפח וחשפה שניים. שיערה החום והגלי היה קלוע לצמה עבה מאמצע הגב ומטה, ובחלקו העליון נפרש על כתפיה כמניפה".
לפנינו עם אחֵר, רוח של חופש, מתירנות – והרוחות האלה נוהרות לעֵבר העם הקטן המבקש לשמור על זהותו. אנו רגילים בכל חג חנוכה לשוב לבעיית המתיוונים ולנסות לבחון מה מכל הסיפור הזה דומה לחיינו היום. המגע במציאות הלוהטת הקמה למולנו, מעלה שוב את השאלה, כיצד חיינו אז כעם, כיצד התמודדה היהדות כדת וכלאום לנוכח ניסיונות לשבור את עמוד השדרה הרוחני שלה.

עמית ארד מצליח לנווט את שדה המערכה כלוחם על חשיפת האמת המורכבת: הוא סופר וגם ארכיאלוג, והוא מצליח לדלות ממעמקי ההיסטוריה פיסות חיים פחות ידועות. הנה לפנינו הכהנים הגדולים מבית צדוק כמו גם דמויות רבות פעלים שההיסטוריה לא עשתה עמם חסד, למרות כוחם, מעמדם וניסיונם לעצב את פני היהדות. מולם ניצבים כוחות אחרים המנסים להשפיע על המאורעות, מנסים לעצב את היהדות של אז – ואנו נקלעים למאבק עם המתיוונים. לתהות על קנקם. מֵעבר למאבקים הפנימיים יש גם שדה מערכה שבו כוחות חיצוניים: הרומאים, העמים מסביב, הדרמה ההיסטורית העולמית. הכול קם לחיים. לפנינו מאבק בשדה הפיזי, ומאבק גם בשדה הרוחני. סערה כה עזה מציפה את הדפים, וכמה נפלא שאפשר באמצעות רומן לחולל כזאת חיוניות נפלאה. 

מתוך: המלצות על ספרים לכבוד שבוע הספר העברי תשע״ז 2017

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה